Grønland

Hvordan kan vi via spil hjælpe børn i en vestgrønlandsk bygd med at blive bedre til dansk og matematik?

Projektspørgsmål

Hvordan kan vi via spil hjælpe børn i en vestgrønlandsk bygd med at blive bedre til dansk og matematik?

Projektbeskrivelse

Vi vil undersøge om vi kan hjælpe og motivere eleverne i en Grønlandsk bygd til at blive bedre til dansk og matematik.

FIRE-modellen


Forståelsesfasen

Overordnede mål for fasen:

  • Jeg har viden om Grønlands kultur og natur
  • Jeg forstår hvilke levevilkår børn har i Grønland
  • Jeg kan skrive en fagbog om Grønland
  • Jeg kan bruge det jeg lærer i dansk og matematik til at lære andre det

Arbejdsgang / aktiviteter

  • Fælles opstartsdag med brev fra bygden

  • Arbejde med fælles vidensvæg, der vokser

  • Undersøge levevilkår i Grønland via film, bøger, fortællinger (myter), kunst

  • Læse og skrive små fagbøger

  • Arbejde med grammatik og matematik, som senere skal bruges til spil

  • Spille forskellige spil

  • Lave tupilakker

Særlige ture, interview, m.m.

  • Nationalmuseets samling

  • Besøge Det grønlandske hus

  • Sende spørgsmål børnene på Grønland

Idegenerering

Mål for idéudviklingsfasen:

  • Jeg kan få idéer til et matematikspil og danskspil
  • Jeg kan tilpasse min idé så et grønlandsk barn kan lære af det
  • Jeg kan sammensætte forskellige idéer

Arbejdsgang / konkrete øvelser

  • 3D-cases og energizers fra Den kreative platform

  • Brainstorming – visuel med besøg fra ”hjælpere”

  • Fremlægge idéer for gruppen

  • Sammensætte idéer

Realisering

Mål for realiseringsfasen:

  • Jeg kan lave vores spil sammen med min gruppe

  • Min gruppe og jeg kan fordele opgaverne mellem os

  • Jeg kan udføre mine del af opgaven

  • Jeg kan spille vores spil sammen med andre

  • Andre kan spille vores spil

  • Jeg kan få det jeg har lært i matematik og dansk ind i spillene

Arbejdsgang / konkrete øvelser

  • Lave en skitse af spillet

  • Lave en prototype

  • Lave det endelige spil

  • Skrive regler

  • Spille spil

  • Lad andre spille det mens vi observerer og bliver klogere på, hvad der virker

Afprøvning / fremvisning

  • Andre spiller spillet

  • Spillene sendes til Bygd

  • Arbejdsark til at planlægge gruppearbejdet/rollefordeling