FIRE-modellen
Forståelsesfasen
Overordnede mål for fasen:
- Jeg har viden om Grønlands kultur og natur
- Jeg forstår hvilke levevilkår børn har i Grønland
- Jeg kan skrive en fagbog om Grønland
- Jeg kan bruge det jeg lærer i dansk og matematik til at lære andre det
Arbejdsgang / aktiviteter
-
Fælles opstartsdag med brev fra bygden
-
Arbejde med fælles vidensvæg, der vokser
-
Undersøge levevilkår i Grønland via film, bøger, fortællinger (myter), kunst
-
Læse og skrive små fagbøger
-
Arbejde med grammatik og matematik, som senere skal bruges til spil
-
Spille forskellige spil
-
Lave tupilakker
Særlige ture, interview, m.m.
Idegenerering
Mål for idéudviklingsfasen:
- Jeg kan få idéer til et matematikspil og danskspil
- Jeg kan tilpasse min idé så et grønlandsk barn kan lære af det
- Jeg kan sammensætte forskellige idéer
Arbejdsgang / konkrete øvelser
-
3D-cases og energizers fra Den kreative platform
-
Brainstorming – visuel med besøg fra ”hjælpere”
-
Fremlægge idéer for gruppen
-
Sammensætte idéer
Realisering
Mål for realiseringsfasen:
-
Jeg kan lave vores spil sammen med min gruppe
-
Min gruppe og jeg kan fordele opgaverne mellem os
-
Jeg kan udføre mine del af opgaven
-
Jeg kan spille vores spil sammen med andre
-
Andre kan spille vores spil
-
Jeg kan få det jeg har lært i matematik og dansk ind i spillene
Arbejdsgang / konkrete øvelser
-
Lave en skitse af spillet
-
Lave en prototype
-
Lave det endelige spil
-
Skrive regler
-
Spille spil
-
Lad andre spille det mens vi observerer og bliver klogere på, hvad der virker
Afprøvning / fremvisning