Børnemuseum om børns egne drømme om deres boligområde

2. og 3. klasseelever fra Ole Rømer-Skolen skabte et midlertidigt museum, da de arbejdede med et længerevarende projektforløb om børns ønsker til deres eget boligområde og formidling.

Publiseret 8. maj 2019

To piger sidder på gulvet og tegner på stort stykke papir

Et godt museum er sådan et, hvor gæsterne må røre ved genstandene og selv tegne og bygge ting til udstillingen - det konkluderede 2. og 3.E på Ole Rømer-Skolens Selsmoseafdeling, da de for nylig besøgte en række museer for bl.a. at blive klogere på, hvad god formidling er. 

Særligt Experimentarium og Frilandsmuseet gjorde indtryk på eleverne og blev inspiration til børnenes eget museum, da de afsluttede et længerevarende innovativt projektforløb i skolen om børns drømme og ønsker til udviklingen af Taastrupgaard.

2. og 3.E fik lov til midlertidigt at skabe et innovativt museum i nogle af de lejligheder, der står tomme i forbindelse med den kommende nedrivning af et antal lejligheder i Taastrupgaard. 

Her skabte eleverne over flere etager installationer og skulpturer m.m. i forskellige lejligheders rum. Hver især handlede de om, hvordan Taastrupgaard kan udvikles, og hvad børnene drømmer om, der skal fylde i boligområdet: Fx et sted, hvor man kan bygge hulder, et værksted til at bygge fx robotter, en have man selv kan være med til at plante, så og høste i, en hyggelig café m.m. 

Det hele var lavet, så man som gæst kunne være med til at påvirke og drømme med på elevernes udstillinger og installationer: Eleverne var selv værter ved udstillingen og inviterede ved forskellige installationer gæsterne til at give deres eget bidrag og idéer med, så udstillingen forandrede sig løbende, indtil den sluttede igen den 6. maj.

2. og 3. E's udstilling blev besøgt af bl.a. elevernes forældre og en række andre klasser fra Ole Rømer-Skolen. Læs evt. reportagen på sn.dk/taastrup eller se artiklen på side 2 i Lokalavisen Taastrup.