Adfærd, Kontakt og Trivsel
Alle børn og unge har ret til en god skolegang
Jeg er bekymret for et barn, hvad skal jeg gøre?
![]()
Klik på billedet for at forstørre det.
Trappetrin når man er bekymret for et barns trivsel fagligt eller socialt
Bekymring
Klasselæren taler med forældrene og barnet om bekymringen.
Bekymring
Klasselæren taler med forældrene og barnet om bekymringen.
Drøftelse
Lærerne drøfter deres bekymring i teamet, fx. ud fra SP- eller SH-modellen.
(Få evt. skolens ressourseperson, eller kommunale samarbejdspartner til at facilitere drøftelsen)
![]()
Drøftelse
Lærerne drøfter deres bekymring i teamet, fx. ud fra SP- eller SH-modellen.
(Få evt. skolens ressourseperson, eller kommunale samarbejdspartner til at facilitere drøftelsen)
![]()
Indsatser
Igangsættes i klassen og dokumenteres i skolens handleplansskema - i samarbejde med forældrene.
Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.
Indsatser
Igangsættes i klassen og dokumenteres i skolens handleplansskema - i samarbejde med forældrene.
Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.
Evaluer og juster
Løbende orientering af og samarbejde med forældre.
![]()
Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.
Evaluer og juster
Løbende orientering af og samarbejde med forældre.
![]()
Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.
Forsat bekymring
Kontakt socialfaglig leder, som sørger for sparring/observationer med en fra PLC/ressourceteamet.
Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.
Forsat bekymring
Kontakt socialfaglig leder, som sørger for sparring/observationer med en fra PLC/ressourceteamet.
Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.
Netværksmøde
Med forældre, lærere/pædagoger, ledelse, fremskudt socialrådgiver og oftes den fra PLC/ressourseteamet, som har observeret og givet sparring.
![]()
Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.
Netværksmøde
Med forældre, lærere/pædagoger, ledelse, fremskudt socialrådgiver og oftes den fra PLC/ressourseteamet, som har observeret og givet sparring.
![]()
Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.
Statusmøde
Med PPR og socialrådgiver, hvor lærer/pædagog og evt. ressourceperson/PLC deltager og fremlægger bekymringen.
![]()
Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.
Statusmøde
Med PPR og socialrådgiver, hvor lærer/pædagog og evt. ressourceperson/PLC deltager og fremlægger bekymringen.
![]()
Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.
Videre forløb
I forlængelse af statusmøde besluttes det videre forløb.
![]()
Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.
Videre forløb
I forlængelse af statusmøde besluttes det videre forløb.
![]()
Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.
Find inspiration i det sociale inspirationskatalog
Det sociale inspirationskatalog er en ressource for fagpersonale i skoler og klubber. Kataloget indeholder materialer og forløb, der kan understøtte en tryg og positiv opvækst for børn og unge. Her finder I inspiration til forskellige klassetrin samt information om det kriminalpræventive team. Folderen kan bruges som et redskab i det daglige arbejde.
Det sociale inspirationskatalog.
Støtteværktøjer til en mere inkluderende projektbaseret læring
Flere lærere har givet udtryk for, at det kan være en udfordring at koble projektbaseret læring (PBL) med børn i udsatte positioner eller med særlige behov. Evalueringen af Fremtidens Skole i Høje-Taastrup Kommune (2022) viser, at nogle børn har svært ved at navigere i de frie rammer og krav til selvstændighed, som PBL indebærer.
For at imødekomme disse udfordringer har vi udviklet to kataloger:
Pædagogiske værktøjer i projektbaseret læring
En værktøjskasse med konkrete redskaber, der kan støtte lærere og pædagoger i arbejdet med differentieret PBL.Piktogrammer i projektbaseret læring
Et sæt visuelle hjælpemidler, der skaber struktur, overblik og forudsigelighed – og som kan styrke deltagelsen for alle elever.
Begge materialer har til formål at understøtte en mere inkluderende tilgang til projektbaseret læring.