Skip til hoved indholdet

Adfærd, Kontakt og Trivsel

Alle børn og unge har ret til en god skolegang

Jeg er bekymret for et barn, hvad skal jeg gøre?

Billedet viser bekymringstrappen

Klik på billedet for at forstørre det.

Trappetrin når man er bekymret for et barns trivsel fagligt eller socialt

Bekymring

Klasselæren taler med forældrene og barnet om bekymringen.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Bekymring

Klasselæren taler med forældrene og barnet om bekymringen.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Drøftelse

Lærerne drøfter deres bekymring i teamet, fx. ud fra SP- eller SH-modellen.

(Få evt. skolens ressourseperson, eller kommunale samarbejdspartner til at facilitere drøftelsen)

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Drøftelse

Lærerne drøfter deres bekymring i teamet, fx. ud fra SP- eller SH-modellen.

(Få evt. skolens ressourseperson, eller kommunale samarbejdspartner til at facilitere drøftelsen)

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Indsatser

Igangsættes i klassen og dokumenteres i skolens handleplansskema - i samarbejde med forældrene.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.

Indsatser

Igangsættes i klassen og dokumenteres i skolens handleplansskema - i samarbejde med forældrene.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.

Evaluer og juster

Løbende orientering af og samarbejde med forældre.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.

Evaluer og juster

Løbende orientering af og samarbejde med forældre.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.

Forsat bekymring

Kontakt socialfaglig leder, som sørger for sparring/observationer med en fra PLC/ressourceteamet.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.

Forsat bekymring

Kontakt socialfaglig leder, som sørger for sparring/observationer med en fra PLC/ressourceteamet.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.

Netværksmøde

Med forældre, lærere/pædagoger, ledelse, fremskudt socialrådgiver og oftes den fra PLC/ressourseteamet, som har observeret og givet sparring.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.

Netværksmøde

Med forældre, lærere/pædagoger, ledelse, fremskudt socialrådgiver og oftes den fra PLC/ressourseteamet, som har observeret og givet sparring.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.

Statusmøde

Med PPR og socialrådgiver, hvor lærer/pædagog og evt. ressourceperson/PLC deltager og fremlægger bekymringen.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.

Statusmøde

Med PPR og socialrådgiver, hvor lærer/pædagog og evt. ressourceperson/PLC deltager og fremlægger bekymringen.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.

Videre forløb

I forlængelse af statusmøde besluttes det videre forløb.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.

Videre forløb

I forlængelse af statusmøde besluttes det videre forløb.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.

Se også

torsdag den 22. februar 2024 PBL og inklusion torsdag den 12. september 2024 Sprog og elevernes sproglige udvikling torsdag den 12. september 2024 Læsning og elevernes læseudvikling

Flere lærere har ytret, at det kan være svært at koble PBL og børn i udsatte positioner eller med særlige behov sammen. De oplever kort fortalt, at børnene kan have svært ved at navigere i PBL-forløb. Dette ses bl.a. med udgangspunkt i evalueringen af Fremtidens skole for Høje Taastrup kommune 2022.

Derfor har vi produceret to kataloger omhandlende:

  1. En værktøjskasse: "Pædagogiske værktøjer i projektbaseret læring"
  2. "Piktogrammer i projektbaseret læring"

Værktøjskassen indeholder redskaber, som har til formål at hjælpe lærere og pædagoger med at løse nogle af de urdfordringer, man møder i projektbaseret læring.

Piktogrammerne kan hjælpe med at skabe tydelighed, struktur, overblik, forudsigelighed og genkendelighed med visuel kommunikation, der kan understøtte undervisningen og projektbaseret læringsforløb.

Piktogrammer-i-pbl.pdf Pædagogiske-værktøhjer-i-projektbaseret-læring-version-1.pdf

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

Kontakt os

Skole- og PPR-center
Telefon: 43 59 10 00
email: spc@htk.dk