Skip til hoved indholdet

Adfærd, Kontakt og Trivsel

Alle børn og unge har ret til en god skolegang

Jeg er bekymret for et barn, hvad skal jeg gøre?

Billedet viser bekymringstrappen

Klik på billedet for at forstørre det.

Trappetrin når man er bekymret for et barns trivsel fagligt eller socialt

Bekymring

Klasselæren taler med forældrene og barnet om bekymringen.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Bekymring

Klasselæren taler med forældrene og barnet om bekymringen.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Drøftelse

Lærerne drøfter deres bekymring i teamet, fx. ud fra SP- eller SH-modellen.

(Få evt. skolens ressourseperson, eller kommunale samarbejdspartner til at facilitere drøftelsen)

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Drøftelse

Lærerne drøfter deres bekymring i teamet, fx. ud fra SP- eller SH-modellen.

(Få evt. skolens ressourseperson, eller kommunale samarbejdspartner til at facilitere drøftelsen)

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Indsatser

Igangsættes i klassen og dokumenteres i skolens handleplansskema - i samarbejde med forældrene.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.

Indsatser

Igangsættes i klassen og dokumenteres i skolens handleplansskema - i samarbejde med forældrene.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.

Evaluer og juster

Løbende orientering af og samarbejde med forældre.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.

Evaluer og juster

Løbende orientering af og samarbejde med forældre.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.

Forsat bekymring

Kontakt socialfaglig leder, som sørger for sparring/observationer med en fra PLC/ressourceteamet.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.

Forsat bekymring

Kontakt socialfaglig leder, som sørger for sparring/observationer med en fra PLC/ressourceteamet.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.

Netværksmøde

Med forældre, lærere/pædagoger, ledelse, fremskudt socialrådgiver og oftes den fra PLC/ressourseteamet, som har observeret og givet sparring.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.

Netværksmøde

Med forældre, lærere/pædagoger, ledelse, fremskudt socialrådgiver og oftes den fra PLC/ressourseteamet, som har observeret og givet sparring.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.

Statusmøde

Med PPR og socialrådgiver, hvor lærer/pædagog og evt. ressourceperson/PLC deltager og fremlægger bekymringen.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.

Statusmøde

Med PPR og socialrådgiver, hvor lærer/pædagog og evt. ressourceperson/PLC deltager og fremlægger bekymringen.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.

Videre forløb

I forlængelse af statusmøde besluttes det videre forløb.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.

Videre forløb

I forlængelse af statusmøde besluttes det videre forløb.

Billedet viser et udsnit af bekymringstrappen

Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.

Find inspiration i det sociale inspirationskatalog

Det sociale inspirationskatalog er en ressource for fagpersonale i skoler og klubber. Kataloget indeholder materialer og forløb, der kan understøtte en tryg og positiv opvækst for børn og unge. Her finder I inspiration til forskellige klassetrin samt information om det kriminalpræventive team. Folderen kan bruges som et redskab i det daglige arbejde.

Det sociale inspirationskatalog.

Forsidebillede fra det sociale inspritionskatalog

Støtteværktøjer til en mere inkluderende projektbaseret læring

Flere lærere har givet udtryk for, at det kan være en udfordring at koble projektbaseret læring (PBL) med børn i udsatte positioner eller med særlige behov. Evalueringen af Fremtidens Skole i Høje-Taastrup Kommune (2022) viser, at nogle børn har svært ved at navigere i de frie rammer og krav til selvstændighed, som PBL indebærer.

For at imødekomme disse udfordringer har vi udviklet to kataloger:

Begge materialer har til formål at understøtte en mere inkluderende tilgang til projektbaseret læring.

Se også

torsdag den 22. februar 2024 PBL og inklusion torsdag den 12. september 2024 Sprog og elevernes sproglige udvikling torsdag den 12. september 2024 Læsning og elevernes læseudvikling

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

Nyttige genveje:

Aula

Kontakt os

Skole- og PPR-center
Telefon: 43 59 10 00
email: spc@htk.dk