Adfærd, Kontakt og Trivsel
Alle børn og unge har ret til en god skolegang
Jeg er bekymret for et barn, hvad skal jeg gøre?
Klik på billedet for at forstørre det.
Trappetrin når man er bekymret for et barns trivsel fagligt eller socialt
Bekymring
Klasselæren taler med forældrene og barnet om bekymringen.
Bekymring
Klasselæren taler med forældrene og barnet om bekymringen.
Drøftelse
Lærerne drøfter deres bekymring i teamet, fx. ud fra SP- eller SH-modellen.
(Få evt. skolens ressourseperson, eller kommunale samarbejdspartner til at facilitere drøftelsen)
Drøftelse
Lærerne drøfter deres bekymring i teamet, fx. ud fra SP- eller SH-modellen.
(Få evt. skolens ressourseperson, eller kommunale samarbejdspartner til at facilitere drøftelsen)
Indsatser
Igangsættes i klassen og dokumenteres i skolens handleplansskema - i samarbejde med forældrene.
Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.
Indsatser
Igangsættes i klassen og dokumenteres i skolens handleplansskema - i samarbejde med forældrene.
Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.
Evaluer og juster
Løbende orientering af og samarbejde med forældre.
Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.
Evaluer og juster
Løbende orientering af og samarbejde med forældre.
Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.
Forsat bekymring
Kontakt socialfaglig leder, som sørger for sparring/observationer med en fra PLC/ressourceteamet.
Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.
Forsat bekymring
Kontakt socialfaglig leder, som sørger for sparring/observationer med en fra PLC/ressourceteamet.
Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.
Netværksmøde
Med forældre, lærere/pædagoger, ledelse, fremskudt socialrådgiver og oftes den fra PLC/ressourseteamet, som har observeret og givet sparring.
Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.
Netværksmøde
Med forældre, lærere/pædagoger, ledelse, fremskudt socialrådgiver og oftes den fra PLC/ressourseteamet, som har observeret og givet sparring.
Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.
Statusmøde
Med PPR og socialrådgiver, hvor lærer/pædagog og evt. ressourceperson/PLC deltager og fremlægger bekymringen.
Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.
Statusmøde
Med PPR og socialrådgiver, hvor lærer/pædagog og evt. ressourceperson/PLC deltager og fremlægger bekymringen.
Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.
Videre forløb
I forlængelse af statusmøde besluttes det videre forløb.
Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.
Videre forløb
I forlængelse af statusmøde besluttes det videre forløb.
Teamet arbejder videre med indsatser og handleplanen på alle trin.
Se også
Flere lærere har ytret, at det kan være svært at koble PBL og børn i udsatte positioner eller med særlige behov sammen. De oplever kort fortalt, at børnene kan have svært ved at navigere i PBL-forløb. Dette ses bl.a. med udgangspunkt i evalueringen af Fremtidens skole for Høje Taastrup kommune 2022.
Derfor har vi produceret to kataloger omhandlende:
- En værktøjskasse: "Pædagogiske værktøjer i projektbaseret læring"
- "Piktogrammer i projektbaseret læring"
Værktøjskassen indeholder redskaber, som har til formål at hjælpe lærere og pædagoger med at løse nogle af de urdfordringer, man møder i projektbaseret læring.
Piktogrammerne kan hjælpe med at skabe tydelighed, struktur, overblik, forudsigelighed og genkendelighed med visuel kommunikation, der kan understøtte undervisningen og projektbaseret læringsforløb.