Læsning og elevernes læseudvikling
Høje-Taastrup kommunes mål er
0-6 år: Alle børn har et alderssvarende sprog, når de starter i skole
6-16 år: Alle børn i skolen har tale- og skriftsproglige samt kommunikative kompetencer svarende til kravene i Fælles Mål, så de kan følge med i og lære af undervisningen i alle fag
6-16 år: Alle børn har ved afslutningen af folkeskolen opnået tale- og skriftsproglige samt kommunikative kompetencer til at gennemføre en ungdomsuddannelse
Sprogstrategien
I Høje-Taastrup er sprog- og læseområdet rammesæt gennem en fælleskommunal sprogstrategi, som sætter retning og rammer for kommunens daginstitutioner og skoler. Her finder du målsætninger og inspirerende tiltag på seks fokusområder; Sprog og sproglig udvikling i fagene, Før-skriftlige og skriftlige kompetencer, Den kompetente medarbejder, Forældresamarbejdet og sprog i overgange.
Henvisning til sprogstrategien: Sprogstrategi (htk.dk)
Kommunale sprog- og læseindsatser
I Høje-Taastrup har lærerne særlig fokus på sprogforståelse, derfor gennemfører dansklærere følgende forskningsbaseret sprogundervisning:
1. eller 2. klassetrin
Materiale: En på Sproget 1. Sprogforståelse
Materialet arbejder struktureret med at understøtte elevernes sprogforståelse gennem tre komponenter: ordforråd, inferensdragning og viden om tekststrukturer
1. eller 2. klassetrin
Materiale: En på Sproget 1. Sprogforståelse
Materialet arbejder struktureret med at understøtte elevernes sprogforståelse gennem tre komponenter: ordforråd, inferensdragning og viden om tekststrukturer
3. klassetrin
Materiale: En på Sproget 2. Sprogforståelse
Materialet arbejder struktureret med at understøtte elevernes sprogforståelse gennem tre komponenter: ordforråd, inferensdragning og viden om tekststrukturer.
3. klassetrin
Materiale: En på Sproget 2. Sprogforståelse
Materialet arbejder struktureret med at understøtte elevernes sprogforståelse gennem tre komponenter: ordforråd, inferensdragning og viden om tekststrukturer.
4. klassetrin
Materiale: Tag ordet med dig
Her arbejdes med at styrke elevernes læseforståelse ved at øge deres sproglige opmærksomhed gennem viden om morfemer og kontekststrategier.
4. klassetrin
Materiale: Tag ordet med dig
Her arbejdes med at styrke elevernes læseforståelse ved at øge deres sproglige opmærksomhed gennem viden om morfemer og kontekststrategier.
5. og 6. klassetrin
Materiale: Få Forståelsen med
Materialet arbejder videre med ordtilegnelsesstrategier, men sætter fokus på elevernes forståelsesmonitorering og evne til at drage inferens, når de læser.
Du kan via dette link finde undervisningsmaterialer og resurser som er tilgængelige til download og print for lærere og vejledere. Bemærk, at materialerne er selvbetjente, og lærerkurset afholdes lokalt på skolen.
5. og 6. klassetrin
Materiale: Få Forståelsen med
Materialet arbejder videre med ordtilegnelsesstrategier, men sætter fokus på elevernes forståelsesmonitorering og evne til at drage inferens, når de læser.
Du kan via dette link finde undervisningsmaterialer og resurser som er tilgængelige til download og print for lærere og vejledere. Bemærk, at materialerne er selvbetjente, og lærerkurset afholdes lokalt på skolen.
Elevhæfter, lærervejledning, i-bøger stilles gratis til rådighed af forvaltningen. Hvis du vil vide mere om sprogforståelsesindsatser, kan du kontakte sprog- og læsekonsulent Tina Rønberg Nielsen eller skolens sprog- og læsevejledere.
Se video om "Tag ordet med dig".
Evalueringsredskaber indenfor sprog og læsning samt portaler om elevernes sprog – og læsefærdigheder
I Høje-Taastrup har du mulighed for at få viden om elevernes sprog- og læsning. I Skoleportalen (meddelelsesbogen) finder du en elevprofil under Sprog og Læsning. Her kan du få oplysninger om dine elever fx sproglig baggrund, læseniveau, tidligere sprog- og læseindsatser, handleplaner.
Her har du et direkte link https://skoleportal.easyiqcloud.dk/Login
I Hjernen & Hjertet, Rambøll, finder du et samlet overblik over dine elevers læseresultater fx fra Skriftsproglig Udvikling, Hogrefe, risikotest i 1.klasse, ordblindetests, sprogvurdering.
Som dansklærer i Høje-Taastrup gennemføres forskellige læsetests på eleverne. Nogen tests er obligatoriske fx FNOT, mens andre er vejledende. Se hvilke kommunale og nationale evalueringsredskaber der findes indenfor læsning Oversigt over læseprøver i skoleåret 2024 2025 – i oversigten står også indsatser.
Hvordan undersøger jeg og hvad skal jeg gøre?
Har mine elever en god læseudvikling?
Det har stor betydning, at du, som lærer, har et grundigt kendskab til dine elevers aktuelle læseniveauer og ved, hvordan du kan støtte deres læseudvikling.
Forskningen viser, at børns tidlige sproglige udvikling og tilegnelse af læsekompetencer påvirker, hvordan de klarer sig i skolen og videre i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.
Her kan du læse mere om læsning og læseudvikling. Henvisning til Læsning og læseudvikling.
Har mine elever en god læseudvikling?
Det har stor betydning, at du, som lærer, har et grundigt kendskab til dine elevers aktuelle læseniveauer og ved, hvordan du kan støtte deres læseudvikling.
Forskningen viser, at børns tidlige sproglige udvikling og tilegnelse af læsekompetencer påvirker, hvordan de klarer sig i skolen og videre i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.
Her kan du læse mere om læsning og læseudvikling. Henvisning til Læsning og læseudvikling.
En af eleverne i min klasse viser tegn på ordblindhed
Hvis en af dine elever viser tegn på ordblindhed fx læser langsomt og upræcist, kan du kontakte skolens læsevejleder. Hun kan hjælpe med at udrede eleven for at være i risiko for at udvikle ordblindhed, eller hun kan teste eleven, hvis der er mistanke om ordblindhed. Udover udredning kan hun vejlede i de individuelle skriftsproglige tiltag, som netop støtter din elev. Et tiltag vil i første omgang være teknologisk læse- og skrivestøtte, som sættes ind i en tilpasset læringssituation.
Alle elever og lærere har adgang til støtten AppWriter og TxtAnalyser. Læs mere om dem på www.wizkids.dk
I dokumentet Ordblinde børn i Høje-Taastrup kan du finde flere oplysninger om, hvordan dagtilbud og skoler arbejder med tidlig indsats, sporing af ordblinde børn, tegn på ordblindhed, krav om handleplaner til ordblinde elever, digitale læse- og skrivestøtte
I Høje-Taastrup findes et decentralt læsetilbud til elever i massive læsevanskeligheder. Centret tilbyder læse- og stavekurser samt 4 ugers læseudredningsforløb med mentorordning. Hvis du vil vide mere om Læsekompetencecentret, kan du kontakte læsekonsulent Tina Rønberg eller skolens sprog- eller læsevejledere. I Teams ligger forældrefoldere LKC Forældrefolder 2024 25 Udredning og LKC Forældrefolder 2024 25 Læse- og stavekursus
En af eleverne i min klasse viser tegn på ordblindhed
Hvis en af dine elever viser tegn på ordblindhed fx læser langsomt og upræcist, kan du kontakte skolens læsevejleder. Hun kan hjælpe med at udrede eleven for at være i risiko for at udvikle ordblindhed, eller hun kan teste eleven, hvis der er mistanke om ordblindhed. Udover udredning kan hun vejlede i de individuelle skriftsproglige tiltag, som netop støtter din elev. Et tiltag vil i første omgang være teknologisk læse- og skrivestøtte, som sættes ind i en tilpasset læringssituation.
Alle elever og lærere har adgang til støtten AppWriter og TxtAnalyser. Læs mere om dem på www.wizkids.dk
I dokumentet Ordblinde børn i Høje-Taastrup kan du finde flere oplysninger om, hvordan dagtilbud og skoler arbejder med tidlig indsats, sporing af ordblinde børn, tegn på ordblindhed, krav om handleplaner til ordblinde elever, digitale læse- og skrivestøtte
I Høje-Taastrup findes et decentralt læsetilbud til elever i massive læsevanskeligheder. Centret tilbyder læse- og stavekurser samt 4 ugers læseudredningsforløb med mentorordning. Hvis du vil vide mere om Læsekompetencecentret, kan du kontakte læsekonsulent Tina Rønberg eller skolens sprog- eller læsevejledere. I Teams ligger forældrefoldere LKC Forældrefolder 2024 25 Udredning og LKC Forældrefolder 2024 25 Læse- og stavekursus