Skip til hoved indholdet

IT-tilsyn

I Høje-Taastrup kommune har hver skole et lokalt IT-tilsyn. Tilsynet skal sikre, at skolens IT-miljø fungerer problemfrit og understøtter undervisnings- og læringsmål på en sikker og pålidelig måde.

Jeg har IT-problemer

Herunder kan du se nogle problemstillinger og hvad du skal gøre?

Jeg er ny i kommunen. Hvad skal jeg starte med at gøre?

I Høje Taastrup kommune benytter vi EasyIQ IdP som loginmetode. Man skal lave en personlig adgangskode inden man kan benytte loginmetoden første gang. 

Du skal starte med at verificere dig med MitID hos EasyIQ og sætte en kode.

Klik her for en vejledning.

Jeg er ny i kommunen. Hvad skal jeg starte med at gøre?

I Høje Taastrup kommune benytter vi EasyIQ IdP som loginmetode. Man skal lave en personlig adgangskode inden man kan benytte loginmetoden første gang. 

Du skal starte med at verificere dig med MitID hos EasyIQ og sætte en kode.

Klik her for en vejledning.

Mit/mine elevers login virker ikke


Der er to muligheder. Enten logges der forkert ind, eller også er koden forkert.

Du kan finde en vejledning til at logge ind med EasyIQ lokalt login her.

Og du kan finde en vejledning til at nulstille dine elevers adgangskode her.

Hvis du skal nulstille din egen kode, så skal du vælge "Andre muligheder" på loginskærmen og ad denne vej nulstille din kode. Hvis det driller kan du kontakte dit lokale IT-tilsyn.

Mit/mine elevers login virker ikke


Der er to muligheder. Enten logges der forkert ind, eller også er koden forkert.

Du kan finde en vejledning til at logge ind med EasyIQ lokalt login her.

Og du kan finde en vejledning til at nulstille dine elevers adgangskode her.

Hvis du skal nulstille din egen kode, så skal du vælge "Andre muligheder" på loginskærmen og ad denne vej nulstille din kode. Hvis det driller kan du kontakte dit lokale IT-tilsyn.

2-faktor login "EasyIQ MFA Light"

Når du skal ind og se de sikre filer i Aula, så bliver du mødt af beskeden:

Indholdet kræver, at du er logget ind med et højere sikkerhedsniveau. Vil du fortsætte?

Nu kan du bruge dit private MitID, eller du kan bruge EasyIQ's 2-faktorløsning "EasyIQ MFA Light"

Her er en vejledning til at opsætte "EasyIQ MFA Light"

2-faktor login "EasyIQ MFA Light"

Når du skal ind og se de sikre filer i Aula, så bliver du mødt af beskeden:

Indholdet kræver, at du er logget ind med et højere sikkerhedsniveau. Vil du fortsætte?

Nu kan du bruge dit private MitID, eller du kan bruge EasyIQ's 2-faktorløsning "EasyIQ MFA Light"

Her er en vejledning til at opsætte "EasyIQ MFA Light"

2-faktor login "Microsoft Authenticator"

Når du skal oprette en sag i TopDesk, så skal du bruge Microsoft Authenticator til at bekræfte din identitet. Appen er en ekstra sikkerhed for at beskytte kommunens data.

Herunder er en guide til at opsætte Microsoft Authenticator app'en på din mobil eller tablet.

Sørg for du både har din computer og mobil eller tablet klar, før du går videre med vejledningen!
  • På din mobil eller tablet skal du hente appen Microsoft Authenticator, enten i App Store, Google Play Store eller Firmaportalen.
  • Hvis du allerede har appen, gå blot videre til næste trin.

Billede af Microsoft Authenticator opsætning

  • Fra din computer skal du nu gå til siden Sikkerhedsoplysninger på din M365-konto.
  • Vælg +Tilføj logonmetode. Vælg derefter Authenticator-app i menuen og vælg Tilføj.
  • Klik næste, eventuelt næste igen indtil du får vist en QR-kode.

Billede af Authenticator opsætning

  • Fra din mobil skal du nu åbne Authenticator Appen. Her skal du muligvis acceptere et par billeder, hvorefter du når til dette billede. Her skal du blot klikke på Spring over.

Billede af Authenticator opsætning

  • Klik på Tilføj konto i appen.

Billede af Authenticator opsætning

  • Vælg Arbejds- eller skolekonto og tryk derefter på Scan en QR-kode.
  • Brug din mobil til at scanne QR-koden på din computer. Hvis du ikke kan bruge dit kamera til at scanne QR-koden, skal du klikke på Kan ikke scanne billedet på din computer og trykke på Angiv kode manuelt på din mobil.
  • Tryk til sidst Udført. Nu er din konto klar til 2-faktorbeskyttelse.
Billede af Authenticator opsætning

2-faktor login "Microsoft Authenticator"

Når du skal oprette en sag i TopDesk, så skal du bruge Microsoft Authenticator til at bekræfte din identitet. Appen er en ekstra sikkerhed for at beskytte kommunens data.

Herunder er en guide til at opsætte Microsoft Authenticator app'en på din mobil eller tablet.

Sørg for du både har din computer og mobil eller tablet klar, før du går videre med vejledningen!
  • På din mobil eller tablet skal du hente appen Microsoft Authenticator, enten i App Store, Google Play Store eller Firmaportalen.
  • Hvis du allerede har appen, gå blot videre til næste trin.

Billede af Microsoft Authenticator opsætning

  • Fra din computer skal du nu gå til siden Sikkerhedsoplysninger på din M365-konto.
  • Vælg +Tilføj logonmetode. Vælg derefter Authenticator-app i menuen og vælg Tilføj.
  • Klik næste, eventuelt næste igen indtil du får vist en QR-kode.

Billede af Authenticator opsætning

  • Fra din mobil skal du nu åbne Authenticator Appen. Her skal du muligvis acceptere et par billeder, hvorefter du når til dette billede. Her skal du blot klikke på Spring over.

Billede af Authenticator opsætning

  • Klik på Tilføj konto i appen.

Billede af Authenticator opsætning

  • Vælg Arbejds- eller skolekonto og tryk derefter på Scan en QR-kode.
  • Brug din mobil til at scanne QR-koden på din computer. Hvis du ikke kan bruge dit kamera til at scanne QR-koden, skal du klikke på Kan ikke scanne billedet på din computer og trykke på Angiv kode manuelt på din mobil.
  • Tryk til sidst Udført. Nu er din konto klar til 2-faktorbeskyttelse.
Billede af Authenticator opsætning

Min/mine elevers pc eller iPad virker ikke


Du skal oprette en sag i TopDesk. Når du opretter en sag her, så bliver dit lokale IT-tilsyn underrettet om at du har et problem.

  • Vælg (Login på serviceportalen). Du logger ind med din Microsoft-konto (......@htkskoler.dk).
  • Du vil nu blive bedt om at verificere dig med Microsoft Authenticator.
  • Du skal herefter undersøge hvordan man indleverer defekt udstyr på din skole og følge denne procedure.


Min/mine elevers pc eller iPad virker ikke


Du skal oprette en sag i TopDesk. Når du opretter en sag her, så bliver dit lokale IT-tilsyn underrettet om at du har et problem.

  • Vælg (Login på serviceportalen). Du logger ind med din Microsoft-konto (......@htkskoler.dk).
  • Du vil nu blive bedt om at verificere dig med Microsoft Authenticator.
  • Du skal herefter undersøge hvordan man indleverer defekt udstyr på din skole og følge denne procedure.


Skærmen i klassen virker ikke


Du skal oprette en sag i TopDesk. Når du opretter en sag her, så bliver dit lokale IT-tilsyn underrettet om at du har et problem. Tilsynet vil sørge for at det defekte udstyr bliver repareret.

  • Vælg (Login på serviceportalen). Du logger ind med din Microsoft-konto (......@htkskoler.dk).
  • Du vil nu blive bedt om at verificere dig med Microsoft Authenticator.
  • Herefter vælger du "Fejlmelding - Andet".


Skærmen i klassen virker ikke


Du skal oprette en sag i TopDesk. Når du opretter en sag her, så bliver dit lokale IT-tilsyn underrettet om at du har et problem. Tilsynet vil sørge for at det defekte udstyr bliver repareret.

  • Vælg (Login på serviceportalen). Du logger ind med din Microsoft-konto (......@htkskoler.dk).
  • Du vil nu blive bedt om at verificere dig med Microsoft Authenticator.
  • Herefter vælger du "Fejlmelding - Andet".


Nettet virker ikke

Når der er tale om noget som elementært som vores netværk. Så er det vigtigt at IT-tilsynet bliver orienteret med det samme.

Her anbefales det at melde fejlen direkte til det lokale IT-tilsyn, hvis ikke du kan komme i kontakt med IT-tilsynet, så skal du melde fejlen på kontoret.

Nettet virker ikke

Når der er tale om noget som elementært som vores netværk. Så er det vigtigt at IT-tilsynet bliver orienteret med det samme.

Her anbefales det at melde fejlen direkte til det lokale IT-tilsyn, hvis ikke du kan komme i kontakt med IT-tilsynet, så skal du melde fejlen på kontoret.

Andre vejledninger

Vi har en mobilprint løsning her i kommunen. Det betyder at du kan printe fra din mobiltelefon eller fra din iPad.
Hvilket giver eleverne mulighed for at lave et AirDrop fra deres iPad til dig, og så kan du printe elevernes dokumenter.

Hvis du gerne vil printe fra din Ipad, så skal du følge denne vejledning her.

Hvis du har brug for hjælp til at lave årsplaner, ugeplaner eller er det meddelelsesbogen som driller.

Så er der vejledninger her: ÅrsplanerUgeplanerMeddelelsesbog.

Hvis du stadig mangler hjælp, så kan du altid kontakte din lokale superbruger.

Mangler du noget?

Hvis du føler, at der mangler noget, såsom en vejledning eller en beskrivelse, er du meget velkommen til at kontakte os.

Se også

onsdag den 11. september 2024 IT og Teknologi mandag den 16. september 2024 Naturfagene tirsdag den 16. april 2024 Skolebiblioteket fredag den 1. marts 2024 Digitale undervisningsportaler

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

Kontakt os

Skole- og PPR-center
Telefon: 43 59 10 00
email: spc@htk.dk