IT-tilsyn
I Høje-Taastrup kommune har hver skole et lokalt IT-tilsyn. Tilsynet skal sikre, at skolens IT-miljø fungerer problemfrit og understøtter undervisnings- og læringsmål på en sikker og pålidelig måde.
Jeg har IT-problemer
Herunder kan du se nogle problemstillinger og hvad du skal gøre?
Jeg er ny i kommunen. Hvad skal jeg starte med at gøre?
I Høje Taastrup kommune benytter vi EasyIQ IdP som loginmetode. Man skal lave en personlig adgangskode inden man kan benytte loginmetoden første gang.
Du skal starte med at verificere dig med MitID hos EasyIQ og sætte en kode.
Jeg er ny i kommunen. Hvad skal jeg starte med at gøre?
I Høje Taastrup kommune benytter vi EasyIQ IdP som loginmetode. Man skal lave en personlig adgangskode inden man kan benytte loginmetoden første gang.
Du skal starte med at verificere dig med MitID hos EasyIQ og sætte en kode.
Mit/mine elevers login virker ikke
Der er to muligheder. Enten logges der forkert ind, eller også er koden forkert.
Du kan finde en vejledning til at logge ind med EasyIQ lokalt login her.
Og du kan finde en vejledning til at nulstille dine elevers adgangskode her.
Hvis du skal nulstille din egen kode, så skal du vælge "Andre muligheder" på loginskærmen og ad denne vej nulstille din kode. Hvis det driller kan du kontakte dit lokale IT-tilsyn.
Mit/mine elevers login virker ikke
Der er to muligheder. Enten logges der forkert ind, eller også er koden forkert.
Du kan finde en vejledning til at logge ind med EasyIQ lokalt login her.
Og du kan finde en vejledning til at nulstille dine elevers adgangskode her.
Hvis du skal nulstille din egen kode, så skal du vælge "Andre muligheder" på loginskærmen og ad denne vej nulstille din kode. Hvis det driller kan du kontakte dit lokale IT-tilsyn.
2-faktor login "EasyIQ MFA Light"
Når du skal ind og se de sikre filer i Aula, så bliver du mødt af beskeden:
Indholdet kræver, at du er logget ind med et højere sikkerhedsniveau. Vil du fortsætte?
Nu kan du bruge dit private MitID, eller du kan bruge EasyIQ's 2-faktorløsning "EasyIQ MFA Light"
2-faktor login "EasyIQ MFA Light"
Når du skal ind og se de sikre filer i Aula, så bliver du mødt af beskeden:
Indholdet kræver, at du er logget ind med et højere sikkerhedsniveau. Vil du fortsætte?
Nu kan du bruge dit private MitID, eller du kan bruge EasyIQ's 2-faktorløsning "EasyIQ MFA Light"
2-faktor login "Microsoft Authenticator"
Når du skal oprette en sag i TopDesk, så skal du bruge Microsoft Authenticator til at bekræfte din identitet. Appen er en ekstra sikkerhed for at beskytte kommunens data.
Herunder er en guide til at opsætte Microsoft Authenticator app'en på din mobil eller tablet.
|
|
---|---|
|
|
|
|
|
|
| ![]() |
2-faktor login "Microsoft Authenticator"
Når du skal oprette en sag i TopDesk, så skal du bruge Microsoft Authenticator til at bekræfte din identitet. Appen er en ekstra sikkerhed for at beskytte kommunens data.
Herunder er en guide til at opsætte Microsoft Authenticator app'en på din mobil eller tablet.
|
|
---|---|
|
|
|
|
|
|
| ![]() |
Min/mine elevers pc eller iPad virker ikke
Du skal oprette en sag i TopDesk. Når du opretter en sag her, så bliver dit lokale IT-tilsyn underrettet om at du har et problem.
- Vælg (Login på serviceportalen). Du logger ind med din Microsoft-konto (......@htkskoler.dk).
- Du vil nu blive bedt om at verificere dig med Microsoft Authenticator.
- Du skal herefter undersøge hvordan man indleverer defekt udstyr på din skole og følge denne procedure.
Min/mine elevers pc eller iPad virker ikke
Du skal oprette en sag i TopDesk. Når du opretter en sag her, så bliver dit lokale IT-tilsyn underrettet om at du har et problem.
- Vælg (Login på serviceportalen). Du logger ind med din Microsoft-konto (......@htkskoler.dk).
- Du vil nu blive bedt om at verificere dig med Microsoft Authenticator.
- Du skal herefter undersøge hvordan man indleverer defekt udstyr på din skole og følge denne procedure.
Skærmen i klassen virker ikke
Du skal oprette en sag i TopDesk. Når du opretter en sag her, så bliver dit lokale IT-tilsyn underrettet om at du har et problem. Tilsynet vil sørge for at det defekte udstyr bliver repareret.
- Vælg (Login på serviceportalen). Du logger ind med din Microsoft-konto (......@htkskoler.dk).
- Du vil nu blive bedt om at verificere dig med Microsoft Authenticator.
- Herefter vælger du "Fejlmelding - Andet".
Skærmen i klassen virker ikke
Du skal oprette en sag i TopDesk. Når du opretter en sag her, så bliver dit lokale IT-tilsyn underrettet om at du har et problem. Tilsynet vil sørge for at det defekte udstyr bliver repareret.
- Vælg (Login på serviceportalen). Du logger ind med din Microsoft-konto (......@htkskoler.dk).
- Du vil nu blive bedt om at verificere dig med Microsoft Authenticator.
- Herefter vælger du "Fejlmelding - Andet".
Nettet virker ikke
Når der er tale om noget som elementært som vores netværk. Så er det vigtigt at IT-tilsynet bliver orienteret med det samme.
Her anbefales det at melde fejlen direkte til det lokale IT-tilsyn, hvis ikke du kan komme i kontakt med IT-tilsynet, så skal du melde fejlen på kontoret.
Nettet virker ikke
Når der er tale om noget som elementært som vores netværk. Så er det vigtigt at IT-tilsynet bliver orienteret med det samme.
Her anbefales det at melde fejlen direkte til det lokale IT-tilsyn, hvis ikke du kan komme i kontakt med IT-tilsynet, så skal du melde fejlen på kontoret.
Andre vejledninger
Vi har en mobilprint løsning her i kommunen. Det betyder at du kan printe fra din mobiltelefon eller fra din iPad.
Hvilket giver eleverne mulighed for at lave et AirDrop fra deres iPad til dig, og så kan du printe elevernes dokumenter.
Hvis du gerne vil printe fra din Ipad, så skal du følge denne vejledning her.
Hvis du har brug for hjælp til at lave årsplaner, ugeplaner eller er det meddelelsesbogen som driller.
Så er der vejledninger her: Årsplaner, Ugeplaner, Meddelelsesbog.
Hvis du stadig mangler hjælp, så kan du altid kontakte din lokale superbruger.