Tidligere artikler om Fremtidens skole
Vi fortæller løbende nyheder fra arbejdet med at skabe fremtidens skoler i Høje-Taastrup Kommune, og vi linker til presseomtale af nogle af indsatserne.
Nyhedsoversigt
Hele to hold fra Høje Taastrup Kommune blev i dette års innovationskonkurrence CRAFT sendt videre til landsfinalen i Bellacentret 13. marts: "Glasfalt" fra Mølleholmskolen, som vil erstatte knust glas med grus i asfaltvejene og "Better than the bin" fra Fløng skole, som med en app vil undgå madspild.
Yderligere tre hold deltog, herunder fra Reerslev Skole, med forslag om et fingertuch-funktion til at minimere lange brusebade, en nytænkning af koncept for minihaver og en app, der hjælper med at recirkulere tøj for at styrke genbrug og minimere spild og overforbrug af tøj.
Forud for konkurrencen har elever rundt omkring på skolerne arbejdet i projektforløb med at skabe innovative løsninger på forskellige problemstillinger, som FN's verdensmål adresserer. Fælles for alle projekterne var stor ros fra dommerne for at tænke i samskabelse, kreativitet og bæredygtighed.
I bedste "Løvens Hule"-stil pitchede eleverne i år deres projekter foran et stærkt IT-fagligt dommerpanel bestående af: David Garde-Tschertok fra Styrelsen for It og Læring, Teresa Labriola, fra Zibra Group (der bl.a. ejer innovationshuset inQvation i Høje Taastrup), Frederik Bentler fra Hippomini, Maja Pedersen fra virksomheden Robotics og Katrine Pedersen, der er leder af Arken Undervisning.
6.-klasserne på Charlotteskolen har i et større undervisningsforløb arbejdet med FN’s Verdensmål, hvor borgmesteren gav dem en udfordring: Hvordan kan Hedehusene Hovedgade blive mere bæredygtig?
I undervisningsforløbet fik eleverne viden om verdensmålene af en ekspert fra FN's globale udviklingsnetværk, UNDP. De var på inspirationstur til Guldminen og Træstubben på Vesterbro (København) og rundt i byen for at tale med byens borgere.
I samarbejde med Concord Brass Band og Cirkuspavillionen lavede eleverne en lang række forskellige idéudvikling- og samarbejdsøvelser, inden de pitchede deres forslag til et 6 personers stort ekspertpanel. Efter gode råd og videreudvikling af idéerne præsenterede eleverne deres endelige forslag for byrådsmedlem Kurt Scheelsbeck og en lang række andre borgere ved en stor event i Stationsbygningen.
Se kort uddrag fra projektet i videoen her.
Undervisningsforløb og video er blevet til i samarbejde med Helhedsplanen for Charlottekvarteret.
Patricia Lim fra High Tech High-skolerne i San Diego, Californien, besøgte for nylig Hedehusene Skole, Charlotteskolen og Borgerskolen for at inspirere lærere og pædagoger om projektbaseret undervisning, særligt i indskolingen.
Patricia har gennem 13 år arbejdet med projektbaseret undervisning i indskolingen, og hun delte gennem oplæg og konkret sparring i klasserne ud af sin viden og erfaringer med at styrke både faglige og udviklingsmæssige mål gennem projektforløb, der engagerer eleverne i deres læring.
Læs mere i Lokalavisen Taastrups reportage og se også en lille video om Patricias besøg på Hedehusene Skole.
Nogen gange er det bare sjovere, når børn formidler til børn. Derfor har 3. klasserne fra Hedehusene skole lavet en helt særlig børneguide til, hvad man kan opleve i Hedehusene.
Børnene har, som en del af deres læringsprojekt, været rundt i hele byen og besøgte butikker, foreninger, stationen, Kulturparken og mange andre steder. Undervejs har de interviewet relevante fagpersoner, taget billeder og samlet det hele til en ny og anderledes børneguide, som de afslutningsvis viste for turistforeningen.
Andre elever vil have adgang til børneguiden på skoletube.
Borgerskolen holdt torsdag 27. oktober åbent hus-arrangement, hvor resultatet af to ugers arbejde med forskellige klimaproblematikker blev vist frem. Flere hundrede gæster samt fire dommere fra Københavns Universitet, DTU og Høje Taastrup Kommune var rundt og se de mange innovative ideer.
1. præmien for bedste idé gik til 6. årgang, der havde udviklet en idé til en app, som de mindste kan bruge til at bestille mad i kantinen.
I august 2018 fik Høje-Taastrup Kommune tildelt 11 millioner kroner af A.P. Møller Fonden til det 3 årige projekt "Fremtidens skole". Projektet skal bidrage til at højne elevernes læring og trivsel gennem praksisnær opkvalificering af lærere, pædagoger og skoleledere samt udvikling af undervisningsmetoder og hjælpemidler.
Forældre på skoler og daginstitutioner i Hedehusene var den 25. oktober 2018 inviteret til aftenmøde om den kommende, nye skole Læringshuset Nærheden, som også skal rumme daginstitution.
Her kunne de høre oplæg om både de pædagogiske visioner for den nye skole og om det kommende byggeri. Desuden kunne de opleve en række mini-workshops med fx udstyr fra LEGO-laboratoriet, mini-robotter og design-modeller.
Læs mere på Lokalavisen Taastrups hjemmeside og se en kort video fra forældreaftenen.
270 dygtige, innovative og spændte elever var 8. februar 2018 samlet på rådhuset for at dyste om, hvem der havde fundet på den mest nyskabende løsning og projekt. De ti projekter blev vurderet af 20 dommere fra bl.a. Zibra, Clio, HippoMini og Fonden for Entreprenørskab, og vinderne blev 6.Y fra Borgerskolen.
De havde designet en app, der hjælper de yngre elever med at finde gode venner og lektiehjælpere blandt de ældre elever og på den måde styrke venskaber og tryghed på skolen.
6.marts 2018 Borgerskolen repræsenterede Høje-Taastrup Kommune, og de dystede mod skoler fra hele landet ved den nationale C.R.A.F.T konkurrence i Bella Centeret.
Den 22. januar 2018 bød skoleområdet i Høje-Taastrup Kommune velkommen til en inspirerende event med fokus på læring, det 21. århundredes kompetencer og brugen af teknologi i praksis. Arrangementet fokuserede på, hvordan børn ved at undersøge, bygge, idéudvikle, løse problemer og bruge deres naturlige nysgerrighed og skabertrang lærer og udvikler sig, så de kan begå sig i den foranderlige verden, vi lever i.
Hvordan klæder vi vores elever på til at agere i et globaliseret, gennem-digitaliseret samfund i hastig forandring med de helt nye muligheder og udfordringer, som den virkelighed stiller os overfor?
Oplev de internationale oplægholderes teorier og oplæg ved at klikke på link nedenfor:
William Rankin: Engagerende og effektiv undervisning med digitale medier og teknologi
”Vi har brug for jeres hjælp” siger politibetjent Henrik Jensen fra Nærpolitiet da han står overfor eleverne på 2. årgang på Hedehusene Skole. ”I skal hjælpe os med at få børn og unge i Hedehusene til at køre mere trafiksikkert på cykel. Er det en opgave I vil hjælpe os med at løse?”
Det vil de 48 nysgerrige og spændte elever fra 2. årgang gerne. I dag starter de et læringsforløb, som skal løbe over de næste 5 uger. Et læringsforløb, der tager hul på den nye pædagogiske læringsform, som bliver hverdagen i Læringshuset Nærheden, hvor eleverne sammen med alle deres kammerater fra Hedehusene Skole og Charlotteskolen skal flytte ind til august 2021.