Hjem Om Fremtidens skole Innovative, autentiske læringsforløb

Innovative, autentiske læringsforløb

I innovative og autentiske læringsforløb lærer eleverne at bruge deres viden og kompetencer til at løse virkelige problemstillinger. Eleverne erfarer, at det er både meningsfuldt og motiverende at komme med løsningsforslag til andre mennesker.

Autentiske læringsforløb

Skolerne i Høje-Taastrup er allerede i fuld gang med at udvikle innovative, autentiske læringsforløb. Erfaringerne har hver især rummet begejstring, frustration, forundring og uventede løsninger.

Kreativitet i PBL

H/div>

Eksempler på autentiske læringsforløb

Mølleholmskolen

4.c på Mølleholmskolen havde i fire uger projekt om de globale miljøproblemer. Klassen undersøgte og lærte alle de forskellige ord, der bliver brugt i forbindelse med miljødebatten. Desuden havde de besøg af miljøorganisationen NOAH, lavede miljødemonstration og sluttede af med at lave en musikvideo, der indeholdt det lærte. Teksten til sangen er skrevet af eleverne selv.

6. klasse, der designes skolens sansehave

Børn i sansehave

8. klasse, der holder messe for autentiske læringsforløb

7. klasser der arbejder på, hvordan Hedeland Naturpark kan udvikles

6.-klasserne på Borgerskolen har selv udtænkt, designet og bygget en sansehave. De har lært en masse undervejs og blandt andet hentet inspiration i Zoologisk Have og Roskilde Tekniske Skole (Roskilde Technical College).

Se en lille film om elevernes arbejde med sansehaverne

Børn i sansehave

7. A og B på Hedehusene Skole indledte i februar 2019 et større innovativt projekt med udfordringen: ”Hvordan kan vi udvikle Hedeland Naturpark?”

7. klassernes arbejdsproces er et godt eksempel på, hvordan autentiske og innovative læringsforløb i Fremtidens Skole kan gribes an.

I nyhedsbrevet kan du læse om, hvordan skolen har arbejdet tværfagligt med problemstillingen, samt hvilke metoder eleverne har brugt i deres vidensindsamling. Du kan også få inspiration til dit næste autentiske læringsforløb ved at læse om, hvordan skolen har arbejdet på at inddrage ”virkelige” modtagere, på forskellige niveauer, og hvilken effekt denne dimension har haft for elevernes motivation og læring i forløbet.

Læs nyhedsbrevet

8. klasserne på Charlotteskolen i Hedehusene afsluttede i december 2018 deres 6 uger lange læringsforløb med en projektmesse - åben for elever, forældre og byens borgere.

Eleverne havde i de forgangne uger beskæftiget sig med relevante problemstillinger fra de unges egen hverdag - og til de voksne der lyttede med, var der gode observationer og relevante pointer at hente med hjem til videre refleksion.