Hjem Om Fremtidens skole Strategier

Strategier

Her kan du finde Strategier for Fremtidens Skole i Høje-Taastrup Kommune

Mennesker og teknologi - nu og i fremtiden

Den digitale og teknologiske udvikling er i stigende grad med til at ændre og løse klimamæssige, sociale og økonomiske problemstillinger. Derfor skal eleverne møde, teste og undersøge forskellige former for teknologi, så de får viden om, hvordan teknologi fungerer og hvordan det har betydning for deres eget og andre målgruppers hverdag og arbejdsliv.

I overordnede træk skal eleverne lære:

• At kende forskellige former for teknologi.
  • At kunne bruge, undersøge og forholde sig kritisk til teknologi.
  • At kunne arbejde kreativt og innovativt med, hvordan teknologi bruges til at skabe værdi og løse problemstillinger.

Har du spørgsmål eller vil du vide mere

Tag gerne kontakt til vores IT og mediepædagogisk konsulent Petter Ebert, petterwi@htk.dk,
telefon:  +45 29 46 77 09 hvis du har spørgsmål, idéer eller ønske om et fremtidigt samarbejde.

Høje-Taastrup Kommune vidensamarbejder med en lokal IOT Tech Hub, InQvation, med det formål at være så tæt på den hastigt udviklende IT-teknologi som mulig.

InQvations erfaring med forskellige IT-teknologier, Innovation, iværksætteri og entreprenørskab bruges bl.a. ifb m. udvikling og test af pilotprojektet ’Talentfabrikken’.

Vidensamarbejdet har også været brugt til at gribe, forfølge og videreudvikle enkelte (rigtig gode) idéer, som elever har fået i forbindelse med læring i det 21. årh. kompetencer. F.eks. en Store Venner-App, som en 6. klasse udviklede ifb. med CRAFT 2018.InQvation har undervejs givet eleverne feedback og sparring på deres idé, hjulpet med at udarbejde en prototype.

Efter DM i CRAFT er InQvation gået i gang med at realisere appen i samarbejdet med eleverne. Eleverne får gennem samarbejdet helt konkret en fornemmelse af, hvad der i virkeligheden skal til for at den gode idé kan blive realiseret. Dvs. at en god idé kræver kritisk videndeling, videreudvikling og vedholdenhed - og oftest ekstern investering.

Store venne app

7.-klasserne på Borgerskolen har udviklet en app, der skal få elever på tværs af årgange til at hjælpe hinanden med lektiehjælp og skabe venskaber. Idéen har vakt så stor begejstring hos innovationscentret inQvation, at de har støttet projektet med 100.000 kr. Se indslaget om elevernes arbejde på TV2Lorry herunder:

Børn laver app

I C.R.A.F.T. skal eleverne samarbejde om innovativ problemløsning med brug af IT. Høje-Taastrup Kommuner arbejder i den forbindelse tæt sammen med lokale virksomheder og institutioner.

I 2018 deltog 270 dygtige, innovative og spændte elever i dysten om, hvem der havde fundet på den mest nyskabende løsning og projekt. De ti projekter blev vurderet af 20 dommere fra bl.a. Zibra, Clio, HippoMini og Fonden for Entreprenørskab.

Se TV2 Lorrys indslag fra dagen.