Skip til hoved indholdet

IT og Teknologi

I Høje-Taastrup Kommune vil vi bruge teknologien smart. Derfor er der en bred og ambitiøs digitaliseringsstrategi under udarbejdelse, på 0-18 års området. Hvor hele 0-18 års området bliver tænkt ind, for at vi kan arbejde helhedsorienteret, brugerrettet og smart med nuværende og kommende teknologi

Makerspace

Hvad er et Makerspace? 

Et Makerspace er et kreativt værksted  som ofte ligger i forlængelse af Håndværk og design og billedkunst, hvor lærere og elever kan skabe, designe og udvikle projekter ved hjælp af forskellige materialer og teknologier. Det er udstyret med værktøjer som 3D-printere, laserskærere, elektronik, håndværktøj og software til design og programmering. Makerspaces fremmer praktisk læring, hvor eleverne får mulighed for at eksperimentere og løse problemer gennem deres egne projekter, hvilket styrker kreativitet, teknisk viden og samarbejdsevner. Det understøtter en "learning by doing"-tilgang i undervisningen. Som Harmonerer med fremtidens skole, PBL, mm.

Vil du gerne igang med at bruge dit lokale Makerspace på skolen, så kontakt Petter Ebert, petterwi@htk.dk, så kan han hjælpe dig videre.

Jeg vil gerne arbejde multimodalt i min undervisning, og eleverne har iPads

Der er mange muligheder for at arbejde multimodalt, dvs. at kombinere forskellige medietyper som tekst, billede, lyd og video. Herunder kan du finde værktøjer, der giver dig gode muligheder for at udforske og skabe læringsindhold ved at bruge forskellige medieformer på iPads.

SkoleTube apps

Skoletube-platformen tilbyder værktøjer som WeVideo til videoredigering, Padlet til interaktive opslagstavler og ThingLink til at lave interaktive billeder og videoer. Disse apps gør det muligt at integrere forskellige medier i kreative undervisningsforløb og projekter.

SkoleTube apps

Skoletube-platformen tilbyder værktøjer som WeVideo til videoredigering, Padlet til interaktive opslagstavler og ThingLink til at lave interaktive billeder og videoer. Disse apps gør det muligt at integrere forskellige medier i kreative undervisningsforløb og projekter.

Keynote og Pages

Apples egne apps, som Keynote og Pages, understøtter både tekst, billeder, video og lyd, hvilket gør dem velegnede til at skabe multimodale præsentationer og dokumenter.

Keynote og Pages

Apples egne apps, som Keynote og Pages, understøtter både tekst, billeder, video og lyd, hvilket gør dem velegnede til at skabe multimodale præsentationer og dokumenter.

iMovie

Apple's videoredigeringsapp, hvor brugere kan redigere videoer, tilføje lyd og tekst, samt skabe filmprojekter med flere modaliteter.

iMovie

Apple's videoredigeringsapp, hvor brugere kan redigere videoer, tilføje lyd og tekst, samt skabe filmprojekter med flere modaliteter.

GarageBand

GarageBand er et brugervenligt musikproduktionsprogram fra Apple, der gør det muligt at skabe, redigere lyd og musik, enten ved at optage direkte på iPad'en eller ved at bruge digitale instrumenter. Det kan bruges som lydspor til videoer, podcasts eller andre projekter.

GarageBand

GarageBand er et brugervenligt musikproduktionsprogram fra Apple, der gør det muligt at skabe, redigere lyd og musik, enten ved at optage direkte på iPad'en eller ved at bruge digitale instrumenter. Det kan bruges som lydspor til videoer, podcasts eller andre projekter.

Book Creator

Denne app gør det muligt at lave interaktive e-bøger, hvor tekst, billeder, lyd og video kan kombineres for at skabe multimodale fortællinger og projekter.

Book Creator

Denne app gør det muligt at lave interaktive e-bøger, hvor tekst, billeder, lyd og video kan kombineres for at skabe multimodale fortællinger og projekter.

Jeg vil gerne arbejde multimodalt i min undervisning, og eleverne har pc'er

Når eleverne har pc'er, og du vil arbejde multimodalt i undervisningen kan du tage udgangspunkt i apps fra Skoletube, her er der flere værktøjer, der understøtter forskellige medieformer som tekst, billeder, lyd og video. Herunder er nogle ideer til at skabe multimodal læring:

WeVideo

En brugervenlig videoredigeringsplatform, hvor elever kan kombinere tekst, billeder, video og lyd. Dette gør det muligt for dem at skabe komplekse projekter som dokumentarer, præsentationer eller kreative videoer.

Anvendelse: Eleverne kan skabe en kort video om et naturvidenskabeligt emne, hvor de bruger videooptagelser, fortællinger og infografikker til at forklare stoffet.

WeVideo

En brugervenlig videoredigeringsplatform, hvor elever kan kombinere tekst, billeder, video og lyd. Dette gør det muligt for dem at skabe komplekse projekter som dokumentarer, præsentationer eller kreative videoer.

Anvendelse: Eleverne kan skabe en kort video om et naturvidenskabeligt emne, hvor de bruger videooptagelser, fortællinger og infografikker til at forklare stoffet.

ThingLink

Et værktøj som gør det muligt at skabe interaktive billeder og videoer ved at tilføje hotspots, der indeholder tekst, videoer, billeder og links. Eleverne kan bruge værktøjet til at lave visuelle og interaktive præsentationer af emner, der kræver dybdegående information. 

Anvendelse: Elever kan bruge ThingLink til at skabe et interaktivt billede af et geografisk område eller en historisk begivenhed, hvor de linker til kilder og videoer for yderligere information.

ThingLink

Et værktøj som gør det muligt at skabe interaktive billeder og videoer ved at tilføje hotspots, der indeholder tekst, videoer, billeder og links. Eleverne kan bruge værktøjet til at lave visuelle og interaktive præsentationer af emner, der kræver dybdegående information. 

Anvendelse: Elever kan bruge ThingLink til at skabe et interaktivt billede af et geografisk område eller en historisk begivenhed, hvor de linker til kilder og videoer for yderligere information.

AHAslides

Et interaktivt præsentationsværktøj, der giver eleverne mulighed for at integrere live-afstemninger, quizzer og spørgerunder i deres præsentationer. Det gør undervisningen mere engagerende, da eleverne kan inddrage deres klassekammerater direkte i præsentationen. 

Anvendelse: Eleverne kan præsentere et emne ved at kombinere tekst og billeder med interaktive quizzer, der tester deres klassekammeraters viden undervejs i præsentationen.

AHAslides

Et interaktivt præsentationsværktøj, der giver eleverne mulighed for at integrere live-afstemninger, quizzer og spørgerunder i deres præsentationer. Det gør undervisningen mere engagerende, da eleverne kan inddrage deres klassekammerater direkte i præsentationen. 

Anvendelse: Eleverne kan præsentere et emne ved at kombinere tekst og billeder med interaktive quizzer, der tester deres klassekammeraters viden undervejs i præsentationen.

Padlet

Programmet fungerer som en interaktiv opslagstavle, hvor elever kan poste tekst, billeder, videoer og links. Det er ideelt til samarbejdsprojekter, hvor flere elever bidrager til samme opslagstavle med deres egen viden og perspektiver. 

Anvendelse: Brug Padlet til gruppearbejde, hvor eleverne samarbejder om et emne og deler deres refleksioner, billeder og videoer.

Padlet

Programmet fungerer som en interaktiv opslagstavle, hvor elever kan poste tekst, billeder, videoer og links. Det er ideelt til samarbejdsprojekter, hvor flere elever bidrager til samme opslagstavle med deres egen viden og perspektiver. 

Anvendelse: Brug Padlet til gruppearbejde, hvor eleverne samarbejder om et emne og deler deres refleksioner, billeder og videoer.

Book Creator

Et værktøj som giver eleverne mulighed for at lave interaktive bøger med tekst, billeder, lyd og video. Det er ideelt til elever, der vil skabe deres egne e-bøger eller præsentationer, der kombinerer flere medier.

Anvendelse: Eleverne kan lave en digital bog om et fagligt emne, hvor de inkluderer skriftlige forklaringer, videoer, billeder og lydoptagelser, som præsenterer stoffet multimodalt.

Book Creator

Et værktøj som giver eleverne mulighed for at lave interaktive bøger med tekst, billeder, lyd og video. Det er ideelt til elever, der vil skabe deres egne e-bøger eller præsentationer, der kombinerer flere medier.

Anvendelse: Eleverne kan lave en digital bog om et fagligt emne, hvor de inkluderer skriftlige forklaringer, videoer, billeder og lydoptagelser, som præsenterer stoffet multimodalt.

Soundtrap

En lydproduktionsplatform, hvor elever kan skabe og redigere lyd. De kan optage deres egen stemme, tilføje musik og effekter for at skabe lydprojekter som podcasts, musik eller fortællinger. 

Anvendelse: Lad eleverne lave deres egne podcasts, hvor de diskuterer eller forklarer et emne, de har lært om. De kan optage deres egne refleksioner, interviews med klassekammerater og tilføje musik eller lydeffekter for at skabe et professionelt resultat.

Soundtrap

En lydproduktionsplatform, hvor elever kan skabe og redigere lyd. De kan optage deres egen stemme, tilføje musik og effekter for at skabe lydprojekter som podcasts, musik eller fortællinger. 

Anvendelse: Lad eleverne lave deres egne podcasts, hvor de diskuterer eller forklarer et emne, de har lært om. De kan optage deres egne refleksioner, interviews med klassekammerater og tilføje musik eller lydeffekter for at skabe et professionelt resultat.

Herunder kan du se nogle af de forskellige læringsressourcer, vi har til rådighed i Høje-Taastrup Kommune

Skolen i Virkeligheden er en portal, der forbinder skoler med læringsforløb uden for klasselokalet. Den tilbyder et bredt udvalg af forløb i forskellige kommuner, der involverer samarbejde med lokale virksomheder, organisationer og ildsjæle. Formålet er at bringe virkeligheden ind i undervisningen og gøre læring mere praktisk og relevant. Portalen gør det nemt for lærere og pædagoger at finde forløb, der passer til deres Læringsmål og skoleskemaer.

Skoletube er en digital læringsplatform, der giver elever og lærere adgang til en række didaktiske og pædagogiske værktøjer. Platformen understøtter kreativ undervisning med muligheder for at producere video, lyd, animationer, multimodalt produktioner og digitale præsentationer. Værktøjer som: 

  • WeVideo: er et online videoredigeringsværktøj, der gør det nemt for brugere at skabe og redigere videoer direkte i browseren. Platformen tilbyder en intuitiv grænseflade og en bred vifte af funktioner som effekter, lydredigering og green screen-teknologi. Det er ideelt til undervisning, da elever kan samarbejde om kreative projekter og forbedre deres digitale færdigheder.
  • Padlet: er et digitalt værktøj, der fungerer som en virtuel opslagstavle, hvor brugere kan dele tekst, billeder, videoer og links i realtid. Det fremmer samarbejde og kreativitet, og bruges ofte i undervisning og projekter for at organisere ideer og feedback på en visuel og interaktiv måde.
  • Thinglink: er et digitalt værktøj, der gør det muligt at skabe interaktive billeder, videoer og 360°-oplevelser ved at tilføje klikbare hotspots. Disse hotspots kan indeholde tekst, links, lyd og andre medier, hvilket gør det til et effektivt værktøj til visuel læring, der engagerer elever og understøtter interaktive præsentationer. 
  • Twine: er et open source-værktøj til at skabe interaktive, tekstbaserede historier og spil. Det kræver ingen kodning og giver brugere mulighed for at skabe forgrenede narrative forløb, hvor læserne kan træffe valg, der påvirker historiens gang. Det er ofte brugt til storytelling, undervisning og spiludvikling.
  • CoSpaces: er et digitalt værktøj, der lader brugere skabe og udforske 3D-verdener og interaktive VR-oplevelser. Det bruges ofte i undervisning til at fremme kreativitet og kodning, hvor elever kan bygge egne scener, animationer og interaktive historier. Platformen understøtter både visuel og programmeringsbaseret opbygning, hvilket gør det velegnet til både begyndere og avancerede brugere.
  • AHAslides: er et interaktivt præsentationsværktøj, der gør det muligt at engagere publikum gennem live meningsmålinger, quizzer og spørgerunder. Brugere kan oprette præsentationer, hvor deltagerne kan interagere i realtid via deres enheder, hvilket skaber en dynamisk og involverende oplevelse. Det er ideelt til undervisning, workshops og møder.
  • Findthetune:

Se også

fredag den 1. marts 2024 Digitale undervisningsportaler tirsdag den 16. april 2024 IT-tilsyn tirsdag den 16. april 2024 Skolebiblioteket torsdag den 5. oktober 2023 Vejledning til Mobilprint

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

Kontakt os

Skole- og PPR-center
Telefon: 43 59 10 00
email: spc@htk.dk

 
Tilgængelighedserklæring