Sprog og elevernes sproglige udvikling
Høje-Taastrup kommunes mål er
0-6 år: Alle børn har et alderssvarende sprog, når de starter i skole
6-16 år: Alle børn i skolen har tale- og skriftsproglige samt kommunikative kompetencer svarende til kravene i Fælles Mål, så de kan følge med i og lære af undervisningen i alle fag
6-16 år: Alle børn har ved afslutningen af folkeskolen opnået tale- og skriftsproglige samt kommunikative kompetencer til at gennemføre en ungdomsuddannelse
Sprogstrategien
I Høje-Taastrup er sprog- og læseområdet rammesæt gennem en fælleskommunal sprogstrategi, som sætter retning og rammer for kommunens daginstitutioner og skoler. Her finder du målsætninger og inspirerende tiltag på seks fokusområder; Sprog og sproglig udvikling i fagene, Før-skriftlige og skriftlige kompetencer, Den kompetente medarbejder, Forældresamarbejdet og sprog i overgange.
Henvisning til sprogstrategien: Sprogstrategi (htk.dk)
Udvalgte kommunale sprog- og læseindsatser, som har fokus på elevernes sprogforståelse
I Høje-Taastrup har lærerne særlig fokus på sprogforståelse, derfor gennemfører dansklærere følgende forskningsbaseret sprogundervisning:
1. eller 2. klassetrin
Materiale: En på Sproget 1. Sprogforståelse
Materialet arbejder struktureret med at understøtte elevernes sprogforståelse gennem tre komponenter: ordforråd, inferensdragning og viden om tekststrukturer
1. eller 2. klassetrin
Materiale: En på Sproget 1. Sprogforståelse
Materialet arbejder struktureret med at understøtte elevernes sprogforståelse gennem tre komponenter: ordforråd, inferensdragning og viden om tekststrukturer
3. klassetrin
Materiale: En på Sproget 2. Sprogforståelse
Materialet arbejder struktureret med at understøtte elevernes sprogforståelse gennem tre komponenter: ordforråd, inferensdragning og viden om tekststrukturer.
3. klassetrin
Materiale: En på Sproget 2. Sprogforståelse
Materialet arbejder struktureret med at understøtte elevernes sprogforståelse gennem tre komponenter: ordforråd, inferensdragning og viden om tekststrukturer.
4. klassetrin
Materiale: Tag ordet med dig
Her arbejdes med at styrke elevernes læseforståelse ved at øge deres sproglige opmærksomhed gennem viden om morfemer og kontekststrategier.
4. klassetrin
Materiale: Tag ordet med dig
Her arbejdes med at styrke elevernes læseforståelse ved at øge deres sproglige opmærksomhed gennem viden om morfemer og kontekststrategier.
5. og 6. klassetrin
Materiale: Få Forståelsen med
Materialet arbejder videre med ordtilegnelsesstrategier, men sætter fokus på elevernes forståelsesmonitorering og evne til at drage inferens, når de læser.
Du kan via dette link finde undervisningsmaterialer og resurser som er tilgængelige til download og print for lærere og vejledere. Bemærk, at materialerne er selvbetjente, og lærerkurset afholdes lokalt på skolen.
5. og 6. klassetrin
Materiale: Få Forståelsen med
Materialet arbejder videre med ordtilegnelsesstrategier, men sætter fokus på elevernes forståelsesmonitorering og evne til at drage inferens, når de læser.
Du kan via dette link finde undervisningsmaterialer og resurser som er tilgængelige til download og print for lærere og vejledere. Bemærk, at materialerne er selvbetjente, og lærerkurset afholdes lokalt på skolen.
Elevhæfter, lærervejledning, i-bøger stilles gratis til rådighed af forvaltningen. Hvis du vil vide mere om sprogforståelsesindsatserne, kan du kontakte sprog- og læsekonsulent Tina Rønberg Nielsen eller skolens sprog- og læsevejledere.
Se video om "Tag ordet med dig".
Evalueringsredskaber indenfor sprog samt portaler om elevernes sprog – og læsefærdigheder
I Høje-Taastrup har du mulighed for at få viden om elevernes sprog- og læsning. I Skoleportalen under meddelelsesbogen finder du en elevprofil under fanen ”Sprog og Læsning”. Her kan du få oplysninger om dine elever fx tosprogethed, basisundervisning, vurdering af aldersvarende sprog, tidligere sprog- og læseindsatser, handleplaner. Du har også mulighed for løbende at tilføje oplysninger om eleven. Her har du et direkte link https://skoleportal.easyiqcloud.dk/Login
I Hjernen & Hjertet, Rambøll, finder du et samlet overblik over dine elevers sprog- og læseresultater fx sprogvurderinger fra dagtilbud og børnehaveklasse, stave- og læseprøver fra Hogrefe samt resultat af ordblindetests.
Udover evalueringsredskaber over læsning findes en oversigt over diverse sprogprøver, som ligger i Teams: Oversigt over sprogtest og prøver pr. september 24.docx
Som dansklærer i Høje-Taastrup gennemføres forskellige læsetests på eleverne. Nogen tests er obligatoriske fx FNOT, mens andre er vejledende. Se hvilke kommunale og nationale evalueringsredskaber der findes indenfor læsning Oversigt over læseprøver i skoleåret 2024 2025.docx – i oversigten står også indsatser.
Læse- og Sprogkonference – skabelon til at strukturere opfølgningsarbejdet
Efter afvikling af sprogvurderingerne i børnehaveklassen skal skolerne holde en sprogkonference, for at sikre at undervisning tager udgangspunkt i elevernes sproglige forudsætninger. For at skabe overblik over klassen, anbefales det at bruge en skabelon med status, kategorisering efter elevernes sprogscorer, mindre handleplan, se i dette link Status og handleplan for sprogkonference på 0. årgang
Tilsvarende findes en skabelon for læsekonferencerne Status og handleplan for læsekonference
Hvordan undersøger jeg og hvad skal jeg gøre?
Hjælp! Jeg har en elev uden danskkundskaber, hvad gør jeg?
Kommunen har modtaget og modtager en del elever uden danskkundskaber, og det er en ekstra udfordring at skabe gode læringssituationer for dem, derfor har skolernes sprogvejledere i samarbejde med sprog- og læsekonsulenten udarbejdet et inspirationsmateriale ”Sprogstimulering”. Her er detaljerede undervisningsaktiviteter med fokus på sprogudvikling fx ugeskema med piktogrammer. Sprogstimulering.docx
Hjælp! Jeg har en elev uden danskkundskaber, hvad gør jeg?
Kommunen har modtaget og modtager en del elever uden danskkundskaber, og det er en ekstra udfordring at skabe gode læringssituationer for dem, derfor har skolernes sprogvejledere i samarbejde med sprog- og læsekonsulenten udarbejdet et inspirationsmateriale ”Sprogstimulering”. Her er detaljerede undervisningsaktiviteter med fokus på sprogudvikling fx ugeskema med piktogrammer. Sprogstimulering.docx
En af eleverne i min klasse viser tegn på en sproglig udviklingsforstyrrelse, hvad kan jeg gøre?
Har du en elev, som har vanskeligheder med at lære, forstå, bruge eller producere sprog i en grad, så det er svært for barnet at indgå i sociale sammenhænge eller der opstår sprogbarrierer i indlæring, kan der være tale om en sproglig udviklingsforstyrrelse? I første omgang kan du kontakte skolens sprog- eller læsevejleder, som muligvis kan vurdere om der er tale om sproglig understimulering eller en varig vanskelighed. Oftest inddrages skolens logopæd, som kan udrede eleven for en evt. varig sprogvanskelighed.
Cirka 50 procent af elever med dysleksi har også en sproglig udviklingsforstyrrelse, derfor er det vigtigt at have en særlig opmærksomhed på de ordblinde elevers sprog.
Hvis du vil vide mere om sproglige vanskeligheder, henvises til et oplæg om DLD, som blev afholdt på skolerne i skoleåret 2023/2024. I Teams ligger logopædernes oplæg DLD-oplæg til skolerne - Version 16.pdf
En af eleverne i min klasse viser tegn på en sproglig udviklingsforstyrrelse, hvad kan jeg gøre?
Har du en elev, som har vanskeligheder med at lære, forstå, bruge eller producere sprog i en grad, så det er svært for barnet at indgå i sociale sammenhænge eller der opstår sprogbarrierer i indlæring, kan der være tale om en sproglig udviklingsforstyrrelse? I første omgang kan du kontakte skolens sprog- eller læsevejleder, som muligvis kan vurdere om der er tale om sproglig understimulering eller en varig vanskelighed. Oftest inddrages skolens logopæd, som kan udrede eleven for en evt. varig sprogvanskelighed.
Cirka 50 procent af elever med dysleksi har også en sproglig udviklingsforstyrrelse, derfor er det vigtigt at have en særlig opmærksomhed på de ordblinde elevers sprog.
Hvis du vil vide mere om sproglige vanskeligheder, henvises til et oplæg om DLD, som blev afholdt på skolerne i skoleåret 2023/2024. I Teams ligger logopædernes oplæg DLD-oplæg til skolerne - Version 16.pdf