Hjem Projektbaseret læring (PBL) Værktøjskassen Læringstrekanten (Læringsmål, projektspørgsmål og offentligt produkt)

Læringstrekanten (Læringsmål, projektspørgsmål og offentligt produkt)

Her kan du finde hjælp til de gode læringsmål, projektspørgsmål eller offentlige produkter.

Når du skal planlægge et nyt projekt, kan det være smart at tage udgangspunkt i læringstrekanten (en del af de syv designelementer).

1. Læringsmål (Vigtigt indhold/kompetencer - HVAD er det jeg lærer?)
  2. Projektspørgsmål (Fokus på læringsmålet - HVORFOR lærer jeg det her?)
  3. Offentligt produkt (Elevprodukt - HVORDAN viser jeg, hvad jeg har lært?)

Spørgsmålet er om dit projekt er forbundet, og det kan det tre elementer være behjælpelig med.

Der vil i det følgende være guides og vejledning til udformning af de gode læringsmål, det gode projektspørgsmål og det gode offentlige produkt.

Læringstrekanten

Når vi skal vi finde de gode læringsmål, så er det vigtigt at læringsmålene både centreres omkring indhold og kompetencer (fx de fire kér). Det handler om HVAD er det jeg lærer?

Fire spørgsmål der er vigtigt at tage stilling til, når du finder læringsmål til projektet:

1) Hvad vil vi have vores elever til at kunne og hvad skal de vide? 3) Hvad gør vi, hvis de har lært det?
2) Hvordan ved vi at de har lært det?

4) Hvad gør vi hvis de ikke har?

OBS: Vær opmærksom på at formulere læringsmål, som eleverne forstår.

Hvad er et godt projektspørgsmål?

1. Åbent spørgsmål
    • Det kan ikke googles
  2. Engagerende
    • Det lyder ikke som en lærer
  3. Bundet op på standarder
    • Slår rod i dybere arbejde

Spørgsmålet skal rumme en grad af autensitet - det skal derfor være overførbart til den verden og virkelighed, der omgiver eleverne.

Bryd projektspørgsmålet fra hinanden:

Når du skal formulere dit projektspørgsmål, kan det være en hjælp af overveje nedenstående spørgsmål. Det betyder ikke, at alle fire dele skal indgå i dit spørgsmål, men det kan være en hjælp til at få dybde og autensitet ind i det.

STAMMEN

Hvilke ord starter du med?

Fx: Hvad, hvilke, hvorfor, vil de, ect.

VERBUM

Hvilken handling er nødvendig for projektet?

Fx: inspirere, designe, ændre, kreere, overbevise, ect.

ROLLE

Hvilken rolle har eleven fået?

Fx: Historikere, forskere, elever, forfatter, medborger ect.

PUBLIKUM/MÅLGRUPPE

Hvem vil projektet påvirke?

Fx: Forældre, danskere, sygepljesker, mænd/kvinder, skraldemænd

OBS: Vær opmærksom på at dit spørgsmål ikke bliver for langt og kringlet. Spørgsmålet skal skrives til eleverne, derfor må ikke være i tvivl om, hvad spørgsmålet handler om.

Hvad er det gode produkt?

• Produktet skal ikke være fejlfri.
  • Produktet skal rumme en grad af autensitet (hvilken værdi har produktet for eleven eller andre?).
  • Produktet skal kobles op på læringsmål.

OBS: Præsenter eleverne for produktet ved projektforløbets start.

Fremvisning:

• Det handler om elevernes læringsberetning.