Skip til hoved indholdet

PBL og inklusion

Her finder du casebeskrivelser og pædagogiske værktøjer til projektbaserede læringsforløb

Flere lærere har ytret, at det kan være svært at koble PBL og børn i udsatte positioner eller med særlige behov sammen. De oplever kort fortalt, at børnene kan have svært ved at navigere i PBL-forløb. Dette ses bl.a. med udgangspunkt i evalueringen af Fremtidens skole for Høje Taastrup kommune 2022. 

Derfor har vi produceret tre kataloger omhandlende: 

  1. Et vidensnotat med casebeskrivelser: "PBL og børn i udsatte positioner eller med særlige behov"
  2. En værktøjskasse: "Pædagogiske værktøjer i projektbaseret læring
  3. "Piktogrammer i projektbaseret læring"

Vidensnotatet ønsker, gennem casebeskrivelser, at give et bud på, hvordan man som underviser kan skabe overblik i PBL-forløb gennem redskaber, der hjælper med at facilitere struktur og forudsigelighed.

Værktøjskassen indeholder redskaber, som har til formål at hjælpe lærere og pædagoger med at løse nogle af de urdfordringer, man møder i projektbaseret læring. 

Piktogrammerne kan hjælpe med at skabe tydelighed, struktur, overblik, forudsigelighed og genkendelighed med visuel kommunikation, der kan understøtte undervisningen og projektbaseret læringsforløb.

Vidensnotat og casebeskrivelser version 1 Pædagogiske værktøjer i projektbaseret læring version 1 Piktogrammer i projektbaseret læring

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

Kontakt os

Skole- og PPR-center
Telefon: 43 59 10 00
email: spc@htk.dk

 
Tilgængelighedserklæring