Skip til hoved indholdet

Matematik

I Høje-Taastrup Kommune arbejder vi målrettet på at styrke elevernes matematiske kompetencer gennem hele skoleforløbet

Gennem vores netværk af matematikvejledere sætter vi gang i udviklingsprocesser, som begynder i vejlederfora og fortsættes ude på skolerne. Vi integrerer også matematik i et PBL-perspektiv (problembaseret læring), Det Tænkende Klasserum, undersøgende matematik, brug af IT i matematikundervisningen samt den nyeste forskning inden for tal og algebra, herunder "læringsspor."

Matematik, sprog og sproglig udvikling

Sprogets betydning for matematikforståelse

Sproget spiller en central rolle i at skabe et læringsmiljø, der forbinder elevernes eksisterende viden med nye muligheder. Det fungerer som et middel til at oversætte og bygge bro mellem det, eleverne allerede mestrer uden støtte, og den nye viden, de kan tilegne sig gennem undervisning. Uden de rette sproglige færdigheder kan eleverne have svært ved at deltage aktivt i undervisningen, og det kan forhindre dem i at udvikle sig og lære nyt.

Læs mere her!

Sprogets betydning for matematikforståelse

Sproget spiller en central rolle i at skabe et læringsmiljø, der forbinder elevernes eksisterende viden med nye muligheder. Det fungerer som et middel til at oversætte og bygge bro mellem det, eleverne allerede mestrer uden støtte, og den nye viden, de kan tilegne sig gennem undervisning. Uden de rette sproglige færdigheder kan eleverne have svært ved at deltage aktivt i undervisningen, og det kan forhindre dem i at udvikle sig og lære nyt.

Læs mere her!

Sproglig udvikling i matematik

I matematik er det et mål, at eleverne bliver i stand til at kommunikere om matematik, og hertil er sproget også et middel til at kunne forstå og tilegne sig fagets indhold.

Hvad vil det sige at arbejde med sproglig udvikling i matematik?

Lærerens bevidsthed om det sproglige register i matematik er afgørende for at fremme elevernes bevidsthed om matematiksproget. Dette indebærer arbejde med ordforråd, før-faglige begreber, fagbegreber, symboler og forskellige repræsentationer af samme begreb. Derudover skal eleverne inddrages i forskellige teksttyper, såsom instruktioner, forklarende tekster, diagrammer og skemaer, hvor de lærer at kombinere information fra flere modaliteter for at skabe mening. Da matematiske tekster ofte ikke læses i traditionel rækkefølge, er det vigtigt, at eleverne udvikler fleksible læsestrategier for at navigere mellem tekstens elementer og forstå sammenhængen mellem tekst og visuelle modeller. Dette kan realiseres gennem en undervisning, hvor de fire sproglige dimensioner – lytte, læse, tale og skrive – er i fokus.

Læs mere her!

Sproglig udvikling i matematik

I matematik er det et mål, at eleverne bliver i stand til at kommunikere om matematik, og hertil er sproget også et middel til at kunne forstå og tilegne sig fagets indhold.

Hvad vil det sige at arbejde med sproglig udvikling i matematik?

Lærerens bevidsthed om det sproglige register i matematik er afgørende for at fremme elevernes bevidsthed om matematiksproget. Dette indebærer arbejde med ordforråd, før-faglige begreber, fagbegreber, symboler og forskellige repræsentationer af samme begreb. Derudover skal eleverne inddrages i forskellige teksttyper, såsom instruktioner, forklarende tekster, diagrammer og skemaer, hvor de lærer at kombinere information fra flere modaliteter for at skabe mening. Da matematiske tekster ofte ikke læses i traditionel rækkefølge, er det vigtigt, at eleverne udvikler fleksible læsestrategier for at navigere mellem tekstens elementer og forstå sammenhængen mellem tekst og visuelle modeller. Dette kan realiseres gennem en undervisning, hvor de fire sproglige dimensioner – lytte, læse, tale og skrive – er i fokus.

Læs mere her!

Matematikvanskligheder

Matematikvanskeligheder i folkeskolen opstår, når elever har svært ved at forstå eller anvende matematik og matematikens sprog. Dette kan betyde problemer med grundlæggende færdigheder eller opgaveløsning. Udfordringerne kan skyldes forskellige faktorer, såsom manglende forståelse af matematiske termer eller koncepter.

Talblindhed/dyskalkuli

Talblindhed, også kaldet dyskalkuli, er en specifik indlæringsvanskelighed, der påvirker en persons evne til at forstå, lære og arbejde med tal og matematik. Det er ikke et udtryk for lav intelligens, men snarere en neurologisk udfordring, der kan gøre matematiske opgaver og talrelaterede opgaver særligt vanskelige.

Talblindhed Kendetegnes ved
• Problemer med at genkende tal og deres værdi.
• Vanskeligheder med grundlæggende regneoperationer som addition, subtraktion, multiplikation og division.
• Udfordringer med at forstå tid, datoer og måleenheder.
• Problemer med at huske talrelaterede fakta, såsom tabeller.
• Svært ved at vurdere mængder eller afstande.

Hvordan opdages det?
Diagnosen stilles typisk gennem observationer og test af matematiske færdigheder. Man ser på, hvordan en person forstår og arbejder med matematik i forhold til deres alder og uddannelsesniveau.

Læs mere om talblindhed her!

Talblindhed/dyskalkuli

Talblindhed, også kaldet dyskalkuli, er en specifik indlæringsvanskelighed, der påvirker en persons evne til at forstå, lære og arbejde med tal og matematik. Det er ikke et udtryk for lav intelligens, men snarere en neurologisk udfordring, der kan gøre matematiske opgaver og talrelaterede opgaver særligt vanskelige.

Talblindhed Kendetegnes ved
• Problemer med at genkende tal og deres værdi.
• Vanskeligheder med grundlæggende regneoperationer som addition, subtraktion, multiplikation og division.
• Udfordringer med at forstå tid, datoer og måleenheder.
• Problemer med at huske talrelaterede fakta, såsom tabeller.
• Svært ved at vurdere mængder eller afstande.

Hvordan opdages det?
Diagnosen stilles typisk gennem observationer og test af matematiske færdigheder. Man ser på, hvordan en person forstår og arbejder med matematik i forhold til deres alder og uddannelsesniveau.

Læs mere om talblindhed her!

Arbejdshukommelse og matematiklæring

Webinaret med Michael Wahl Andersen fokuserer på, hvordan arbejdshukommelsen påvirker alle former for læring. Elever med udfordringer i arbejdshukommelsen har ofte svært ved at opnå samme læringsniveau som deres kammerater.

Danmarks Matematikvejleder Netværk: Michael Wahl Andersen #4

Arbejdshukommelse og matematiklæring

Webinaret med Michael Wahl Andersen fokuserer på, hvordan arbejdshukommelsen påvirker alle former for læring. Elever med udfordringer i arbejdshukommelsen har ofte svært ved at opnå samme læringsniveau som deres kammerater.

Danmarks Matematikvejleder Netværk: Michael Wahl Andersen #4

Materialer fra matematiklærernes Workshop

Hvad er regnestrategier og hvordan arbejder vi med det i folkeskolen? Og hvordan udvikler eleverne deres problemløsningsevner og ræsonnerende evner?

En workshop med Kirsten Søs Spahn i høj- Tåstrup kommune.

Regnestrategier og problemløsning.

Hvordan kan matematik fungere som både hovedfag og støttefag i projektbaseret læring? Og hvordan kan lærere, med en bevidsthed om metoderne i, om og med matematik, styrke argumentationen for matematikkens anvendelse i PBL?

Matematik i projektbaseret læring.

Skoleåret 2024-25 er fokus for Matematiknetværket forskning i tal og algebra. Året blev indledt med en workshop for alle matematiklærere, hvor idéen om læringsspor blev introduceret.

Forskning i tal og algebra

Se også

onsdag den 11. september 2024 IT og Teknologi tirsdag den 16. april 2024 Skolebiblioteket tirsdag den 16. april 2024 Adfærd, Kontakt og Trivsel mandag den 16. september 2024 Naturfagene

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

Kontakt os

Skole- og PPR-center
Telefon: 43 59 10 00
email: spc@htk.dk