Fremtidens Skole - hvorfor og hvordan?
Folkeskolen er med til at ruste børn og unge til at være en aktiv del af et globaliseret og digitaliseret samfund
Fremtidens Skole handler om at klæde eleverne på til at stå kompetent i den fremtid, der venter dem efter skolen, i ungdoms – og voksenlivet. At alle børn og unge udvikler livsmod og læringslyst i en skoledag præget af et stærkt fagligt fællesskab, mening, motivation og engagement.
Dannelse til fremtidens samfund kalder på, at elever i folkeskolen, ud over de faglige discipliner, erhverver sig tværgående kompetencer som kreativitet, kritisk tænkning, kommunikation og samarbejde. Skolerne arbejder derfor med en transformation hen imod en mere projektbaseret folkeskole med fokus på praksisorienterede læringsforløb. Dette så eleverne i endnu højere grad får mulighed for at lege, bygge, løse problemer og bruge deres naturlige nysgerrighed og skabertrang.
Høje-Taastrup Kommune ønsker, at:
- Flere elever får lyst til at lære endnu mere, fordi de oplever meningsfuld læring, der møder deres engagement og nysgerrighed.
- Eleverne tilegner sig det 21. århundredes kompetencer - kritisk tænkning, kreativitet, kommunikation og samarbejde.
Det er baggrunden for, at alle skoler i kommunen arbejder projektbaseret i løbet af skoleåret. Her har eleverne mulighed for i en længere periode at fordybe sig i læring inden for et bestemt tema.
”Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.” (folkeskolens formålsparagraf)
Byrådet er opsatte på at realisere visionen om en motiverende folkeskole og har defineret en række mål (Hjørneflag), som du kan finde i nedenstående link.
Hvis du er nysgerrig efter mere information kan du kontakte faglig leder i Skole- og PPR Centret; Mads Sode på e-mail: madss@htk.dk
Her kan du finde Høje Taastrup Kommunes politikker og planer: https://www.htk.dk/politik/politikker-og-planer
Læs mere om:
Projektbaseret undervisning i antal lektioner svarende til minimum 10 uger
- Alle elever oplever undervisning i autentiske, innovative læringsforløb, med en høj grad af elevinvolvering og medbestemmelse, svarende til minimum 10 ugers årlig undervisning.
- Læringsforløbene er overvejende tværfaglige, men kan også være monofaglige (begge er repræsenteret over et skoleår) med tydelige læringsmål og struktureret efter en designmodel eller projektmodel.
- Læringsforløbene indtænker det 21. århundredes kompetencer (kritisk tænkning, kreativitet, kommunikation og samarbejde), hvor der kan lægges vægt på udvalgte.
- For at sikre meningsfuldhed og motivation skal læringsforløbene være autentiske med virkelige problemstillinger, et produkt og en aftager. Læringsforløbene skal indeholde innovation eller ideudvikling.
- Teknologi indtænkes, der hvor det giver mening.
- Skolerne organiserer hverdagen, så den understøtter arbejdet i læringsforløb.
Hvis vi kigger i krystalkuglen, skal vores elever kunne tænke både logisk og kreativt. De skal kunne begå sig i en verden, hvor nye IT-teknologier vinder plads. Vi ved, at mekanik og teknologi altid har ændret menneskers måde at leve på, og i en verden med hastigt udviklende IT-teknologier kan vi allerede nu se, at mange af de jobs vi kender i dag, sandsynligvis ikke findes i fremtiden.
Elevernes evne til aktivt at bruge faglighed, teknologisk indsigt og tværgående kompetencer, som kreativitet, kommunikation, kritisk tænkning og samarbejde, skal derfor styrkes. Både nu og i fremtiden, er der nemlig brug for mennesker, som har fantasi og handlekraft til at skabe viden og indsigt på nye måder.
Skolernes udvikling af autentiske, innovative læringsforløb er udtryk for en vision, som imødekommer fremtidens tendenser og samtidig opfylder folkeskolens formålsparagraf, hvor der bl.a. står:
”Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.”
Med støtte fra A. P. Møller fonden er Høje-Taastrup Kommune i gang med en stor kompetenceudviklingsindsats på skoleområdet. Indsatsen vil styrke de professionelle læringsfællesskaber og faciliteringen af innovative, autentiske læringsforløb.