Hjem Nyheder og presse 700 fik forrygende skolestart på konferencen "Fremtidens Skole - i praksis"

700 fik forrygende skolestart på konferencen "Fremtidens Skole - i praksis"

Et godt mix af perspektiverende oplæg og praktiske øvelser gav deltagerne meget at arbejde videre med på deres egen arbejdsplads.

Accepter, at I ikke er eller skal være eksperter i IT, sagde professor Ole Sejer Iversen til deltagerne - og på Sengeløse Skoles workshop om simpel programmering m.m. var elever instruktører. (Foto: HTK).

”Inspirationen var det vigtigste”. ”Dejligt, at vi var aktive i workshops”. Deltagernes oplevelse var selvfølgelig individuelle, men de illustrerer meget godt, at praktiske pointer og store visioner gik hånd i hånd på mandagens store konference ”Fremtidens skole – i praksis”.

Og det var præcist som tiltænkt: Konferencen var nemlig både startskud til dialog om skolen i fremtiden og inspiration til, hvordan vi gør tingene i det daglige, understregede borgmester Michael Ziegler i sin velkomst.

700 deltagere og oplægsholdere var samlet i Taastrup Idrætshaller fra tidlig morgen til sen eftermiddag, og her blev ”fyldt på” både med fælles oplæg og med valgmuligheder mellem 10 workshops og en film.

Som optakt til de mange workshops understregede professor Ole Sejer Iversen, Aarhus Universitet, at digital teknologi i stigende grad integreres i alt, hvad der omgiver os. Han opfordrede deltagerne til at tænke IT bredere end færdigheder i programmering m.m.: Eleverne skal naturligvis have digitale kompetencer, men de skal også have digital dannelse – dvs. kunne være opmærksomme på, hvad de digitale løsninger gør ved os og betyder for samfund og demokrati.

Deltager-aktivitet ved workshop om genbrug af plast - et eksempel på elev-drevet projektarbejde om miljø og natur. (Foto: HTK).Deltager-aktivitet ved workshop om genbrug af plast - et eksempel på elev-drevet projektarbejde om miljø og natur. (Foto: HTK).

Inspirator for Læringshuset Nærheden

Stor opmærksomhed samlede sig også senere på dagen om oplæg fra Søren Thomsen, Director of Educational Content, LEGO Education, som er samarbejdspartner for Læringshuset Nærheden. Det gælder om at få alle elever med og lære dem at reflektere over de nye muligheder. Der var også stor interesse for oplæg fra Larry Rosenstock, som er CEO og medgrundlægger af de amerikanske High Tech High-skoler, som er inspirator for Læringshuset Nærheden og mange af tankerne om fremtidens skole i Høje-Taastrup Kommune.

På High Tech High-skolerne præges skoledagen i høj grad af elevernes projektorienterede arbejde med virkelighedsnære problemstillinger, og skolerne opnår opsigtsvækkende gode resultater for eleverne, uanset deres sociale og øvrige baggrund.

”Hands on er minds on”

Deltager-engagementet var generelt tårnhøjt på dagens mange workshops. Her tog man, som LEGO Education-workshopleder Mads Lemvigh Fog udgangspunkt i, at ”hands on er minds on”: Både børn og voksne lærer mere, når vi også bruger hænderne.

Så dagen igennem blev der bygget, kodet, tegnet, modelleret i plastik, lavet øvelser på gulv, arbejdet med egne planer med udgangspunkt i modeller og meget, meget mere. Inspirationen kom udover High Tech High og LEGO Education fra UCC, Teknologisk Institut, Coding Pirates, Autens og en række skoler – herunder vores egen Sengeløse Skole, som holdt workshops om simpel programmering, droneflyvning m.m.

Hvor langt kører bilen? Fysikkens love er i spil på workshop med LEGO Education. Motto: Hands on er minds on. (Foto: HTK).

Tirsdag fortsatte kommunens skoler med endnu en fælles dag, hvor omdrejningspunktet var at genopfriske eller tilegne sig digitale kompetencer i forhold til iPads som læringsressource.

Læs mere om ”det 21. århundredes kompetencer” på htk.dk/21.

Se Dagbladets og Lokalavisens artikel om konferencen: Robotter, kreativ læring og it i fremtidens skole.

Se artikel om fremtidens skole på folkeskolen.dk: Ziegler: Høje-Taastrup skal være forrest med 21st century skills