Hjem Nyheder og presse Skab fremtidens skole i din egen undervisning - nu

Skab fremtidens skole i din egen undervisning - nu

Få hands on inspiration til din egen praksis som lærer, pædagog, leder m.m. på konference om fremtidens skole den 7. august. Mød bl.a. folkene bag det vidt berømmede skolekoncept High Tech High fra Californien samt en række danske praktikere og forskere.

Høje-Taastrup Kommune inviterer alle interesserede til konference om, hvordan vi her og nu kommer i gang med at skabe fremtidens skole: Målet er, at alle deltagere går inspirerede fra dagen med input til at udvikle deres egen daglige praksis i retning af mere elevaktiverende, projektorienteret, virkelighedsnær undervisning.

Konferencen, som finder sted mandag den 7. august, har fået overskriften ”Fremtidens skole – i praksis”. Her sættes fokus på de kompetencer, som også kaldes ”det 21. århundredes kompetencer”: I en tid, hvor viden og information er lynhurtigt og let tilgængelig, handler det om, at vores børn og unge i højere grad skal møde verden med kreativitet, nytænkning, indsigt og samarbejdsevner.

Opsigtsvækkende gode resultater

Netop her, vækker skolekonceptet High Tech High fra Californien i disse år stigende international opmærksomhed for sin helt anderledes tilgang til undervisning og læring: Med fokus på r fremtidens kompetencer præges skoledagen i høj grad af elevernes projektorienterede arbejde med virkelighedsnære problemstillinger, og skoleindretningen understøtter både dialog- og undervisningsaktiviteter, men også værksteds- og udstillingsaktiviteter m.m.

Og High Tech High-skolerne opnår vel at mærke opsigtsvækkende gode resultater for eleverne, uanset deres sociale og øvrige baggrund.

Leder af High Tech-skolerne, CEO Larry Rosenstock, er derfor en af hovedtalerne på konferencen den 7. august, ligesom han sammen med en kollega står for en workshop. Flere gange i dagens løb vises desuden en film, der giver et levende billede af den anderledes skoledag på High Tech High – ”Most Likely To Succeed”.

Robotter i indskolingen og entreprenørskab i udskolingen

Også herhjemme orienterer et stigende antal fagpersoner deres indsats mod fremtidens kompetencer: Konferencen byder på 9 workshops med repræsentanter fra danske skoler og eksperter, som har eksperimenteret med udviklingen af nye undervisnings- og læringsformer - fx foreningen Coding Pirates, Sengeløse Skole, Kjellerup Skole, Øster Farimagsgade Skole, Teknologisk Institut, Autens, UCC og LEGO Education.

Deltagerne kan opleve så forskellige emner som innovation og entreprenørskab i udskolingen, simpel programmering og robotudvikling i indskolingen, LEGO’s legende tilgang til læring, design af projektforløb og meget mere.

Målet er, at alle deltagere går fra dagen med inspiration til deres egen skolepraksis: Fx. hvordan man tilrettelægger undervisning, der i endnu højere grad vægter kreativitet, kritisk tænkning, samarbejde og kommunikation. Ideer til at koble fag og mål i tværfaglig undervisning. Hvordan man kan indtænke teknologi i projektarbejde, og hvordan lærer- og pædagogrollen ser ud i fremtidens skole.