Skip til hoved indholdet

Matematik

I Høje-Taastrup Kommune arbejder vi målrettet på at styrke elevernes matematiske kompetencer gennem hele skoleforløbet

Gennem vores netværk af matematikvejledere sætter vi gang i udviklingsprocesser, som begynder i vejlederfora og fortsættes ude på skolerne. Vi integrerer også matematik i et PBL-perspektiv (problembaseret læring), Det Tænkende Klasserum, undersøgende matematik, brug af IT i matematikundervisningen samt den nyeste forskning inden for tal og algebra, herunder "læringsspor."

Matematik, sprog og sproglig udvikling

Sprogets betydning for matematikforståelse

Sproget spiller en central rolle i at skabe et læringsmiljø, der forbinder elevernes eksisterende viden med nye muligheder. Det fungerer som et middel til at oversætte og bygge bro mellem det, eleverne allerede mestrer uden støtte, og den nye viden, de kan tilegne sig gennem undervisning. Uden de rette sproglige færdigheder kan eleverne have svært ved at deltage aktivt i undervisningen, og det kan forhindre dem i at udvikle sig og lære nyt.

Link er på vej!

Sprogets betydning for matematikforståelse

Sproget spiller en central rolle i at skabe et læringsmiljø, der forbinder elevernes eksisterende viden med nye muligheder. Det fungerer som et middel til at oversætte og bygge bro mellem det, eleverne allerede mestrer uden støtte, og den nye viden, de kan tilegne sig gennem undervisning. Uden de rette sproglige færdigheder kan eleverne have svært ved at deltage aktivt i undervisningen, og det kan forhindre dem i at udvikle sig og lære nyt.

Link er på vej!

Sproglig udvikling i matematik

I matematik er det et mål, at eleverne bliver i stand til at kommunikere om matematik, og hertil er sproget også et middel til at kunne forstå og tilegne sig fagets indhold. 

Hvad vil det sige at arbejde med sproglig udvikling i matematik?

Lærerens bevidsthed om det sproglige register i matematik er afgørende for at fremme elevernes bevidsthed om matematiksproget. Dette indebærer arbejde med ordforråd, før-faglige begreber, fagbegreber, symboler og forskellige repræsentationer af samme begreb. Derudover skal eleverne inddrages i forskellige teksttyper, såsom instruktioner, forklarende tekster, diagrammer og skemaer, hvor de lærer at kombinere information fra flere modaliteter for at skabe mening. Da matematiske tekster ofte ikke læses i traditionel rækkefølge, er det vigtigt, at eleverne udvikler fleksible læsestrategier for at navigere mellem tekstens elementer og forstå sammenhængen mellem tekst og visuelle modeller. Dette kan realiseres gennem en undervisning, hvor de fire sproglige dimensioner – lytte, læse, tale og skrive – er i fokus.

Link er på vej!

Sproglig udvikling i matematik

I matematik er det et mål, at eleverne bliver i stand til at kommunikere om matematik, og hertil er sproget også et middel til at kunne forstå og tilegne sig fagets indhold. 

Hvad vil det sige at arbejde med sproglig udvikling i matematik?

Lærerens bevidsthed om det sproglige register i matematik er afgørende for at fremme elevernes bevidsthed om matematiksproget. Dette indebærer arbejde med ordforråd, før-faglige begreber, fagbegreber, symboler og forskellige repræsentationer af samme begreb. Derudover skal eleverne inddrages i forskellige teksttyper, såsom instruktioner, forklarende tekster, diagrammer og skemaer, hvor de lærer at kombinere information fra flere modaliteter for at skabe mening. Da matematiske tekster ofte ikke læses i traditionel rækkefølge, er det vigtigt, at eleverne udvikler fleksible læsestrategier for at navigere mellem tekstens elementer og forstå sammenhængen mellem tekst og visuelle modeller. Dette kan realiseres gennem en undervisning, hvor de fire sproglige dimensioner – lytte, læse, tale og skrive – er i fokus.

Link er på vej!

Matematikvanskligheder

Matematikvanskeligheder i folkeskolen opstår, når elever har svært ved at forstå eller anvende matematik og matematikens sprog. Dette kan betyde problemer med grundlæggende færdigheder eller opgaveløsning. Udfordringerne kan skyldes forskellige faktorer, såsom manglende forståelse af matematiske termer eller koncepter.

Talblindhed/dyskalkuli

Tekst er på vej!

Talblindhed/dyskalkuli

Tekst er på vej!

Arbejdshukommelse og matematiklæring

Tekst er på vej!

Arbejdshukommelse og matematiklæring

Tekst er på vej!

Materialer fra matematiklærernes Workshop

Se også

onsdag den 11. september 2024 IT og Teknologi tirsdag den 16. april 2024 Skolebiblioteket tirsdag den 16. april 2024 Adfærd, Kontakt og Trivsel mandag den 16. september 2024 Naturfagene

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

Kontakt os

Skole- og PPR-center
Telefon: 43 59 10 00
email: spc@htk.dk

 
Tilgængelighedserklæring